Daglig leder Hilde Widerøe Wibe i Norske Trevarer.

– Midlene til sløydfaget må økes

– Det er på tide at politikerne tar ansvar for å sikre praktiske fag som sløyd den plassen de fortjener i skolen. Når både elever, lærere og næringsliv over hele landet etterlyser mer fokus på sløyd, er det uforståelig at dette faget ikke nevnes i statsbudsjettet for 2025.

Publisert

Det sier Hilde Widerøe Wibe, daglig leder i Norske Trevarer, i en pressemelding i forbindelse med fremleggelsen av forslag til statsbudsjett.

Hun peker på at sløyd bidrar til mer enn bare ferdigheter i håndverk.

– Det bygger kreativitet, mestring og ikke minst engasjement for fremtidens yrkesfag, sier Wibe.

– Selv om regjeringen bevilget 127 millioner kroner til praktiske fag i 2024, er dette langt fra nok. I 2025 foreslår regjeringen å videreføre ordningen med mer penger i potten, fra 127 til 160 millioner kroner. Vi mener midlene må økes, og satsingen må forsterkes. Regjeringen vil opprette et nasjonalt program som blant annet skal sørge for at skolene får mer utstyr, bedre lokaler og økt kompetanse til å gi elevene mer praktisk læring i alle fag. Dette er vel og bra, men det er likevel grunn til å stille spørsmål ved hvorfor sløyd ikke blir prioritert som et eget fag. Selv om et slikt nasjonalt program er et skritt i riktig retning, overser det behovet for å løfte sløyd som en selvstendig og viktig del av skolegangen. Sløydfaget gir elevene konkrete ferdigheter og erfaringer som er vanskelig å oppnå i andre fag, og det er derfor uforståelig at dette faget ikke gis større oppmerksomhet og satsing, utdyper Wibe. Hun sier videre at man trenger en reform som ikke bare gir økonomiske ressurser, men også høyere status til sløyd og andre praktiske fag i skolen.

– En undersøkelse fra Norske Trevarer viser at hele 65 prosent av skolene mangler midler til tilfredsstillende sløydopplæring, samtidig som 90 prosent av elevene ønsker mer av dette faget. Dette er alarmerende, spesielt når vi vet at Norge vil mangle 90.000 fagarbeidere innen 2035. Å ignorere sløydens betydning for både elever og arbeidsmarkedet vil skape problemer vi ikke har råd til å overse, sier hun.

Wibe mener at for å forme fremtidens fagarbeidere og skape en mer variert og engasjerende skolehverdag for alle elever, er det avgjørende at sløydfaget prioriteres i læreplanen.

– Det er på tide å investere i praktisk læring og gi sløyd den plassen det fortjener i norsk skole. Vi må handle nå for å unngå at vi utdanner en generasjon av praktiske analfabeter, understreker hun.

Powered by Labrador CMS