Ketil Solvik-Olsen vil fortsette som samferdselsminister, og mener både Nye veier og jernbanereformen får ro med mandagens valgresultat.

Solvik-Olsen: - Veldig lyst å fortsette som samferdselsminister

Ketil Solvik-Olsen mener mandagens valgresultat er godt nytt for byggenæringen, og tar veldig gjerne nye fire år som samferdselsminister.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Selv om begge Høyre og Fremskrittspartiet gikk noe tilbake under gårsdagens stortingsvalg, kunne regjeringspartiene juble for fortsatt flertall på borgerlig side. Det betyr med all sannsynlighet fornyet tillit til den blå-blå-regjeringen.

- Jeg mener valgseieren er bra for næringen, både med tanke på å holde et høyt volum i prosjekter og videre arbeid med forenkling og reformer, skriver Ketil Solvik-Olsen om valgresultatet i en tekstmelding til Byggeindustrien.

Solvik-Olsen har satt solid spor etter seg innenfor samferdselssektoren i sine fire år som statsråd. Opprettelsen av veiselskapet Nye Veier og en omfattende jernbanereform er to av de mest sentrale sakene Solvik-Olsen har fått gjennom. Spesielt Nye Veier har blitt godt mottatt, og i dagene før valget uttalte blant annet Veidekkes konsernsjef Arne Giske at det var viktig med fred og ro rundt det nye veiselskapet også etter valget.

- Vi opplever en positiv dynamikk i etableringen av Nye veier. Som entreprenør tilpasser vi oss og rigger oss blant annet for en situasjon med mer totalentrepriser. Det er en ønsket utvikling sett fra vår side, men krever også en forutsigbarhet. Vi ikke ha en politisk styring som vingler rundt dette, sa Giske til Byggeindustrien.

Solvik-Olsen lover næringen stødig kurs videre for både Nye Veier og jernbanereformen.

- Nye veier og jernbanereformen får nå ro, slik at de kan fungere best mulig og gi gevinster, sier Solvik-Olsen.

- Og du ønsker å fortsette som samferdselsminister?

- Ja, jeg har veldig lyst til å fortsette.

Frp, som har vært sterke motstandere av bompenger, har ikke klart å avskaffe bompengene fra norske veiprosjekter slik de ønsket. I Nasjonal transportplan som regjeringen la fram i vår, legger opp til å kreve inn 10,9 milliarder kroner hvert år i bompenger de neste tolv årene.

På spørsmål om statsråden vil kutte bompengeandelen i neste periode, svarer Solvik-Olsen slik:

- Det er FrPs utgangspunkt.

Powered by Labrador CMS