Senterpartiet går inn for å legge ned Jernbanedirektoratet. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Senterpartiet går inn for å legge ned Jernbanedirektoratet.

Senterpartiet vil legge ned Jernbanedirektoratet

Senterpartiet går inn for å legge ned Jernbanedirektoratet. I tillegg har partiet vedtatt at oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet må stanses.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Senterpartiets landsstyre har lite forståelse for hvilke samfunnsoppdrag Jernbanedirektoratet har å løse all den tid jernbanereformen ikke videreføres. Derfor er det riktig å planlegge for at direktoratet legges ned. Det vil spare samfunnet for unødig byråkrati, kostnader og ressurser, heter det i en uttalelse som ble vedtatt på Senterpartiets landsstyremøte tirsdag.

Partiet tar også tydelig standpunkt i striden om oppsplittingen av togtilbudet på Østlandet.

Regjeringen, som Sp også er del av, har lagt opp til en prosess hvor togtrafikken kan bli splittet mellom Vy og Flytoget. Direktoratet er i dialog med de to selskapene om dette.

Dette sier landsstyret nå tydelig nei til.

– Senterpartiets landsstyre vil at prosessen med forhandlinger om togkjøring på Østlandet stanses, heter det i uttalelsen.

Landsstyret gjør det også klart at Vy bør få tildelt all togkjøring på Østlandet.

Landsstyret: – Brudd med Hurdalsplattformen

En oppsplitting av togtilbudet på Østlandet har skapt sterke reaksjoner, blant annet i fagbevegelsen. Men samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har forsvart prosessen.

Sps landsstyre mener framgangsmåten er i strid med det Ap og Sp ble enige om i fjor høst. I Hurdals-plattformen slår regjeringen nemlig fast at de skal stanse både oppsplitting og konkurranseutsetting av jernbanen.

– At det ble regjeringsskifte, har tydeligvis ikke hatt en stor nok effekt på Jernbanedirektoratet. Tidligere i høst varslet de at Flytoget kunne få tildelt en av de to pakkene med togkjøring på Østlandet. De umiddelbare reaksjonene fra jernbanesektoren har vært forståelige, og planene er i strid med det Sp og Ap ble enige om i Hurdalsplattformen, skriver Sp-landsstyret.

Videre skriver de at direktoratet har stått i front for oppsplitting og pulverisering av ansvar for jernbanen, «til stor motstand fra berørte ansatte, fagforeninger og tillitsvalgte.»

Jernbanedirektøren: – Har tillit fra departementet

Jernbanedirektør Knut Sletta sier følgende om vedtaket i en skriftlig kommentar til NTB:

– Jeg opplever at vi har tillit fra Samferdselsdepartementet.

Utover dette ønsker han ikke å kommentere saken.

Nygård: – Må gjøre noe

Samferdselsministeren har begrunnet delingen av trafikken på Østlandet i to med at kapasiteten er sprengt i tunnelen som går gjennom Oslo, og at Flytoget har konsesjon til å kjøre gjennom tunnelen ti ganger hver time.

– For å få økt kapasitet til passasjerene på togene, må vi gjøre noe med det. Flytoget er en nøkkel, sa Ap-statsråden til NTB i september.

Nygård vil imidlertid se på muligheten for å slå sammen Vy og Flytoget, som begge er statlige selskaper.

Rødt er «svært fornøyd»

Torsdag må Nygård møte i Stortinget for å svare på en såkalt interpellasjon fra Rødts Geir Jørgensen om nettopp togtilbudet på Østlandet.

Jørgensen reagerer svært positivt på tirsdagens vedtak fra Senterpartiet.

– Sp har rett. Norsk jernbane skal ikke drives på anbud i fremtiden. Da trenger vi heller ikke et system rigget for anbud. Nå trenger vi å samle jernbanen, slik venstresiden lovet i valgkampen, ikke å splitte den opp enda mer, sier han.

Powered by Labrador CMS