Nordlandsbanen stanser i dag i Fauske. Det vil et nytt selskap i Tromsø ha slutt på.
Foto: Per-Inge Johnsen / NTB
Nytt selskap vil ha Nato og EU med på Nord-Norgebanen
Et selskap som kaller seg Jernbane Nord AS er etablert i Tromsø for å få fortgang på ny jernbane mellom Fauske og Finnmark.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Før sommeren skal selskapet ansette minst tre jernbaneeksperter, som i samarbeid med lokale og regionale myndigheter vil arbeide for raskest mulig byggestart på jernbane mellom Fauske og Finnmark, skriver Klassekampen.
Målet er en startbevilgning i Nasjonal transportplan for 2025.
– Mens utbyggingen i Nord-Norge har stått stille i 60 år, har svenske myndigheter snart 400 kilometer ny jernbane ferdig i Nord-Sverige, påpeker Terje Traavik, nestleder i styret for Jernbane Nord AS.
Han ledet tidligere Tromsø kommunes jernbaneutvalg, og skuffelsen var stor da Transportkomiteen på Stortinget i 2019 slo fast at Nord-Norgebanen ikke er samfunnsøkonomisk forsvarlig.
Men verken Traavik eller de øvrige jernbaneentusiastene i nord har tenkt å gi seg. Nå håper de på drahjelp fra både EU, Nato, kommuner og fylker samt sittende regjering.
Hurdalsplattformen gir nytt håp for Nord-Norgebanen, siden de vil sette i gang en konseptvalgutredning. I revidert statsbudsjett er det satt av 20 millioner kroner til dette arbeidet.