Prosjektdirektør for Follobanen, Erik Smith.
Jernbaneverket: – Kunne ikke leve med milliardsprik
Jernbaneverket svarer på Skanska-kritikk, og mener milliardsprik ble for stort til å leve med. Nå ligger det an til at innføringen av Follobanen til Oslo S deles opp i flere totalentrepriser for å minimere tidspresset.
– Jeg oppfatter Skanskas og Ståle Rød sin reaksjon som en skuffelse, og det aksepterer jeg fullt ut, sier Erik Smith til Byggeindustrien.
Administrerende direktør Ståle Rød var svært frustrert etter at det ble kjent at Jernbaneverket fredag valgte å stanse den videre konkurransen for innføringen av Follobanen til Oslo S.
Skanska-sjefen mener de er blitt holdt for narr.
Skanska var til slutt den eneste tilbyder på kontrakten.
– Det er flere ting i Ståle Røds kritikk jeg ikke kjenner meg igjen i, spesielt når det gjelder Skanskas tanker rundt kontraktstrategien som er valgt, sier Smith.
- Ingen negative synspunkter under prekvalifisering
Til Byggeindustrien sa Rød tidligere i dag at det er positivt at Jernbaneverket først tok hele bransjen med på råd, men at det var desto mer uheldig at de valgte å gjøre det stikk motsatte av hva bransjen mente.
– De rådene har i alle fall ikke kommet Follobanen for øret, og under prekvalifiseringen kom det ikke noen negative synspunkter på strategien som ble valgt, svarer Smith.
– Jeg har også lyst til å legge til at vi har en tilsvarende kontrakt på Ski som har mange av de samme elementene i seg, og der vi har oppnådd konkurranse, sier Smith.
- Flere årsaker til liten konkurranse
Prosjektdirektøren sier det er flere årsaker til at mange av de totalt seks prekvalifiserte entreprenørene valgte å droppe ut av konkurransen.
– En av entreprenørene valgte å droppe ut fordi de ikke ble prekvalifisert til TBM-konkurransen og at de derfor ikke ville by på noen av Follobanen-kontraktene. Andre måtte konsentrere seg om Ski-innføringen, mens Bilfinger var i en oppkjøpssituasjon mot Implenia som muligens gjorde det vanskelig. Den italienske entreprenøren i konkurransen meldte sent i fra om at de hadde en underleverandør som ikke fikk lov til å gjøre jobber i Norge. Så bildet er sammensatt, mener Smith.
Milliardsprik
På spørsmål om hvorfor byggherren ikke ville gå videre med Skanskas tilbud, opplyser han at det økonomiske spriket ble altfor stort.
Jernbaneverket har kalkulert med en kostnad på rundt 2,5 milliarder kroner på denne kontrakten.
– Vi har vært inne på tanken på at våre estimater er feil, men vi har truffet godt på de andre kontraktene, og her er spriket så stort at vi ikke kan gå videre med konkurransen.
– Vi snakker om et opprinnelig sprik på over to milliarder. Skanska har antydet et noe lavere beløp, men vi er fortsatt godt over en milliard fra hverandre. Skulle vi gått videre med dette, måtte vi gått til departementet og fortalt at styringsrammen ikke ville holde, sier Smith.
Mister tid
– Hvor trygg er du på at dere vil klare å holde dere innenfor kostnadsrammen ved å lyse ut konkurransen på nytt?
– I dette gamet kan man aldri være trygg, men jeg er temmelig overbevist om at vi skal få dette til.
– Hva vil dette få å si for fremdriften i prosjektet?
– Vi vil miste tid på denne kontrakten som opprinnelig skulle være ferdig til jul 2020. Follobanen i sin helhet er lovet ferdig 2021, så vi har en god del måneder på oss. Totalt snakker vi om et halvt år, så i øyeblikket er vi ikke redd for at det skal sprekke. Men det er klart at dette setter tidsplanen vår under press, sier Smith.
Deler trolig opp kontrakten
I løpet av en fjorten dagers periode vil de gå ut til bransjen med en ny konkurranse.
– Formen vil fortsatt være totalentreprise, men hvilke endringer vi vil gjøre er for tidlig å si. Men jeg tror nok vil kommer til å dele den opp siden vi nå mister tid.