Kirsti Slotsvik, direktør i Jernbanedirektoratet, er gjest i Byggeplassen. Her sammen med programlederne Christian Aarhus (til venstre) og Frode Aga.

Jernbanedirektøren i podkast: Når et jernbaneprosjekt sprekker med flere hundre prosent, hva gjør vi da?

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik gjester Byggeplassen. Der snakker hun om milliardsprekker, Intercity-utbygging og Nord-Norge-banen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Jernbanereformen skulle gi oss mer jernbane for pengene. I siste episode av Byggeplassen spør vi jernbanedirektøren om det har skjedd.

– På konkurranseutsettingen på trafikken så har det gitt oss mer jernbane for pengene. Men på utbyggingssiden er vi pent sagt ikke i mål, sier Kirsti Slotsvik.

I sommer har Byggeindustrien skrevet om flere milliardsprekker på Intercity-prosjekter og andre større jernbaneutbygginger.

Entreprisen Sandbukta-Moss-Såstad ble 1,5 milliarder kroner dyrere enn planlagt, og på Venjar-Langset ved Eidsvoll ble entreprisen én milliard dyrere enn hva Bane NOR hadde sett for seg.

Men det aller største spriket finner vi på det planlagte utbyggingsprosjektet mellom Fredrikstad og Sarpsborg.

Mens prosjektet Haug-Seut i NTP var kostnadsberegnet til 7,8 milliarder, opereres det nå med en prislapp på rundt 29 milliarder kroner.

Prisene til himmels

Kirsti Slotsvik kan ikke svare på hva den endelige prislappen på Intercity-utbyggingen blir. Når den endelig ferdigstilles, kan hun heller ikke gi svar på.

– Det endelige beløpet vet vi ikke. Prisene har gått til himmels når kontraktene har vært ute på anbud. Nå sitter vi i stor grad og analyserer hva er det som skjer. Er det noe vi som direktorat kan gjøre? Er det noe ved måten vi bestiller på eller spør om, som gjør at det er prisdrivende? Eller er det bare et marked der ute som responderer på at det er veldig mye som er ute og som skal bygges ut, sier Slotsvik og forsetter:

– Det vi ser konkret på nå, dreier seg om den siste varslingen vi fikk Haug-Seut. Den var på vel åtte milliarder og har gått flere hundre prosent opp. Hva gjør vi da? Da begynner vi å se på om er det dimensjonerende fart som gjør det, eller om det er måten vi tenker stasjoner på og i hvor stor grad jernbanen skal drive med byutvikling, sier Slotsvik.

I podkasten kan du også høre hva jernbanedirektøren mener om en potensiell Nord-Norge-bane og hvorfor hun mener det er en god ide å koble en nordlig jernbane på det svenske jernbanenettet fremfor å bygge ut en ny strekning mellom Fauske og Tromsø.

Arna-Stanghelle dyrere

Etter podkast-sendingen spurte vi også jernbanedirektøren hvilke konsekvenser tidligere omtalte kostnadsøkninger på Fellesprosjektet Arna-Stanghelle ved Bergen ville få.

Prosjektet Arna-Stanghelle, som er et fellesprosjekt mellom Bane NOR og Vegvesenet, har bedt om at styringsmålet økes fra 22 til 25 milliarder.

En stor del av økningen knyttes til jernbanedelen av prosjektet.

– Arna-Stanghelle har som du sier varslet behov for økning i styringsramme. Det gjøres et arbeid i Bane NOR og Statens vegvesen (det er de som er prosjektledere på dette fellesprosjektet) for kostnadskutt, samordning av framdrift og koordinering av bevilgninger – der hovedbildet er at veien er fullfinansiert innenfor 12-års perioden i NTP med bompenger og statlige bevilgninger, mens jernbanen er ikke fullfinansiert, sier hun.

Powered by Labrador CMS