Jon Georg Dale (Frp).
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Tønsberg slipper jernbanebru som sperrer havnen
Regjeringen sier nei til jernbanetrase over Nøtterøy. Dette er klart etter at kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland og samferdselsminister Jon Georg Dale har gjort en helhetlig vurdering av saken.
Denne artikkelen er over fem år gammel
– Vi har kommet fram til at Nøtterøy-alternativet har såpass store negative konsekvenser at vi ikke ser det som et realistisk alternativ. Da er det heller ikke noe poeng å bruke tid og penger på å utrede denne traseen videre, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.
- Bygging av store infrastrukturtiltak som jernbane sentralt i byene innebærer ofte store inngrep både i anleggsfasen og i ettertid. Det er viktig å finne løsninger som gir en moderne og fremtidsrettet jernbane, samtidig som ulempene for byene ikke blir urimelig store. Vi har derfor kommet fram til at Nøtterøy-alternativet bør tas ut av den videre planleggingen, ikke minst fordi Tønsberg da slipper en bru som ville ha sperret havnen inne, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.
Lokalt har det vært stor motstand mot Nøtterøyalternativet. De berørte kommunene aksepterte ikke at dette alternativet skulle være med i den videre planleggingen. Bane NOR ba derfor om at staten skulle fastsette planprogrammet, og dermed avgjøre hvilke alternativer som skal utredes videre. Både Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har hatt flere møter med lokale politikere.
Planleggingen av strekningen Tønsberg-Larvik
Planprogrammet for strekningen Stokke-Larvik ble fastsatt i kommunene Sandefjord og Larvik i 2017. Etter høringsrunden foreslo Bane NOR å utrede to traséer på strekningen mellom Tønsberg og Stokke – nærmere bestemt Vearkorridoren og Nøtterøykoridoren. Kommunene foreslo i tillegg at en trasé over Jarlsberg, der den enkeltsporede jernbanelinja ligger i dag, skulle tas med i den videre utredningen.
Strekningen Tønsberg-Larvik er en del av den såkalte ytre InterCity-utbyggingen på Østlandet. I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det lagt opp til at ytre del av Vestfoldbanen skal stå ferdig etter planperioden. Flere togavganger og kortere reisetid vil knytte bo- og arbeidsmarkedene på strekningen tettere sammen, og bidra til at en del av veksten i persontrafikken kan tas med kollektivtransport.