- For mange alvorlige ulykker
Det har aldri i nyere tid vært flere som har jobbet med bygg- og anleggsprosjekter i Statens vegvesen og Jernbaneverket. Ved årsskiftet var det registrert 20.000 personer som arbeidet på anleggsprosjekter bare i vegvesenet. Men det er alt for mange ulykker.
Dessverre er det for mange brudd på bestemmelsene både i HMS og når det gjelder sosial dumping.
Det var med stort alvor veidirektør Terje Moe Gustavsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger i dag møtte utvalgte journalister på Jernbanetorget i Oslo for å informere om HMS og sosial dumping. Bakgrunnen er de mange ulykkene man har hatt den senere tiden – og alle avsløringer av sosial dumping på mange anleggsplasser.
Årsaken til at Vegdirektoratet og Jernbaneverket møter pressen sammen, er at man har felles utfordringer. For det første har man flere fellesprosjekter, men problemene er de samme.
Når det gjelder HMS, har Jernbaneverket gode tall, mens HMS-situasjonen i Statens Vegvesen er sterk bekymringfull. I de tre seneste årene har det vært 13 dødsulykker knyttet til entreprenørvirksomhet i Statens vegvesen. I år har det allerede vært to dødsulykker – den siste ulykken skjedde sist fredag. Lørdag døde denne personen
Underentreprenørene dominerer de alvorlige ulykkene. Sikker jobbanalyse er ikke gjennomført for de alvorlige ulykkene (rutinemessige oppgaver). Underentreprenørene deltar heller ikke i samhandlingsprosessen.
- Bransjeorganisasjonene og de store hovedentreprenørene er veldig opptatt av dette – men skal situasjonen bedres må alle ta dette problemet på det dypeste alvor, sa Moe Gustavsen.
Harald Nikolaisen i Jernbaneverket sa at man har vært forskånet for dødsulykker de siste årene, men det kan skje, og derfor skal man være svært ydmyk i slike saker. Han var opptatt av å få en nasjonal dugnad for å få ned antall ulykker. Alle som er engasjert i slike prosjekter, må engasjere seg.
Byggeindustrien kommer tilbake med mer fra møtet.