Sporveien skal innføre et helt nytt signalsystem med CBTC-teknologi for T-banen. Systemet skal blant annet gi høyere kapasitet og bedre styring av trafikken i hele T-banenettet, heter det i meldingen.
Annonse
Kraftig trafikkvekst
– Signalsystemet vi har på T-banen, er gammelt og må skiftes ut. Signalsystemet har vært med på å frakte millioner av reisende på T-banen hvert eneste år siden de første linjene startet opp på 1960-tallet. Nå skal vi gjennomføre et fullt teknologiskifte på hele T-banesystemet, der vi digitaliserer hjernen i T-banen. Systemet skal legge til rette for den veksten i trafikken vi ser komme i årene framover, sier Cato Hellesjø, konsernsjef i Sporveien.
Kollektivtrafikken i Oslo-området, og spesielt trafikken på T-banen, er i kraftig vekst, skriver Sporveien. Bare i fjor reiste 122 millioner personer med T-banen. Med Fornebubanen, ny sentrumstunnel og nytt signalsystem gjennomfører Oslo kommune den største fornyelsen av T-banen noensinne.
Konkurranse med forhandling
Sporveien har utlyst anskaffelsen som en totalleveranse. Det betyr at én leverandør vil være totalansvarlig for å utvikle og installere det nye signalsystemet på hele T-banenettet, i driftssentralen, i passasjertogene og arbeidsmaskinene.
– Leverandøren vi velger, skal bidra til å gjøre en velfungerende T-bane enda bedre, og sette oss i stand til å utvikle T-banen videre. For å lykkes trenger vi en strategisk samarbeidspartner med kompetanse og kapasitet til å levere et system som tilfredsstiller Oslos behov, sier Hellesjø.
Anskaffelsen blir gjennomført som en konkurranse med forhandling i to trinn. Først skal Sporveien kvalifisere interesserte leverandører. I neste trinn vil de utvalgte og kvalifiserte leverandørene bli invitert til å delta i konkurransen.
Etter planen skal Sporveien inngå kontrakt med valgt leverandør i midten av 2021.