Kontraktsignering. adm. dir. Hans Gunnar Dokken, NJD og Beate Isetorp, områdedirektør, Jernbaneverket.
Foto: Britt-Johanne Wang/Jernbaneverket.
Norsk jernbanedrift fikk kontrakt på Heggedal stasjon
Norsk jernbanedrift (NJD) og Jernbaneverket undertegnet torsdag en kontrakt verdt 37 millioner kroner for å bygge om og gjøre Heggedal stasjon mer effektiv.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Samtidig innkjør skal bidra til et bedre togtilbud for askerbøringene når Heggedal stasjon står klar midt i august neste år. Og oppstart skjer i juni neste sommer.
- At vi allerede nå har signert kontrakten, mer enn et halvår før oppstart, gir oss god tid til å planlegge jobben og sikre god gjennomføring, sier adm. direktør i Norsk jernbanedrift, Hans Gunnar Dokken i en pressemelding.
- Jernbaneverket skal gjennomføre tiltak som skal bidra til at trafikkveksten langs Spikkestadbanen i størst mulig grad tas kollektivt, sier områdedirektør Beate Isetorp i Oslokorridoren.
Hun legger til at et godt togtilbud med halvtimes avganger og doble togsett kan bidra til stedsutvikling i området. Men med halvtimesfrekvens må alle passasjertog krysse på Heggedal stasjon som er det eneste krysningspunktet på Spikkestadbanen. Alle systemkryssingene utløser krysslåsingstid på 60 sekunder med dagens NSB-94 signalanlegg.
Ombyggingen av stasjonen vil føre til at togene kan krysse raskere, som igjen fører til bedre punktlighet.
Fase 1 av prosjektet er i hovedsak realisert med ny gang- og sykkelbro og forlengelse av to plattformer for å kunne innfase lengre tog på Heggedal stasjon.