Øverst f.v. Sigmund Wiig Petersen, Julie Hjortland og Ingebjørg Hovland Evang. Nede f.v. Anna Zabielska, Jens Petter Bergerud, Åse Lund Bøe og Katrine Hall.
Innlegg: Hvorfor avskiltes nyutdannede ingeniører i offentlige anbud?
Det uteksamineres årlig flere tusen ingeniører fra norske universiteter og høgskoler. Mange av disse går inn i rådgiverbransjen, og tilfører nye perspektiver og kompetanse innenfor en rekke ulike fagdisipliner. Men hva skjer når ferske rådgivere møter en stengt dør inn til mange prosjekter?
Innlegg av styret i URIF (Ung i RIF):
- Anna Zabielska, styreleder i URIF og seniorrådgiver i Sweco
- Åse Lund Bøe, nestleder i URIF og markedsleder i COWI
- Julie Hjortland, juniorrådgiver, Afry
- Katrine Hall, seniorrådgiver i Norconsult
- Jens Petter Bergerud, prosjektingeniør, Aas-Jakobsen
- Ingebjørg Hovland Evang, rådgivende ingeniør, Multiconsult
- Sigmund Wiig Petersen, seniorkonsulent, Rambøll
Rutinemessig mottar
rådgiverfirmaene konkurransegrunnlag fra offentlige aktører hvor det stilles
krav som ekskluderer nyutdannede rådgivere. Et eksempel som går igjen, er at
ressurser som skal jobbe i oppdraget må ha minimum tre, fem eller åtte års
erfaring i jobben. Denne typen krav er å finne i utlysninger fra flere
kommuner, samt store offentlige byggherrer. Innenfor enkelte fagmiljøer utgjør
offentlige rammeavtaler og større offentlige bygge- og anleggsprosjekter en
stor andel av oppdragene til enhver tid.
I den grad kompetansekrav er
begrunnet i utlysningene vi har sett på, er formuleringene ofte vage. Kan det
tenkes at aktørene ikke ønsker å «kaste bort» dyrebare timer på
kompetanseutvikling hos en underleverandør, og gjemmer seg bak argumenter om
kjennskap til entrepriseform for å unngå å si det som det er?
Det er mye lettere å finne gode argumenter
for å inkludere unge ingeniører. Nyutdannede rådgivere sitter med oppdatert
kunnskap om alt fra teknologi til klima og natur - kunnskap som er avgjørende i
dagens arbeidsmarked. Erfaringsmessig er det ofte de yngste rådgiverne som er
best på å sette seg inn i ny programvare, ta i bruk KI og finne effektive måter
å løse eksisterende arbeidsprosesser på, for eksempel ved å skrive kode som
erstatter manuelle oppgaver. I mange pågående prosjekter stilles det høye krav
til informasjonskvalitet i 3D-modell; her er det også de yngste som utmerker
seg med leveranser som oppfyller kravene. Slik bransjen utvikler seg i dag er
det helt avgjørende å dra nytte av denne typen kompetanse.
Vi mener videre at offentlige
aktører har et særskilt ansvar for å bidra til kompetanseutvikling. Dagens unge
ingeniører er morgendagens senioringeniører – alle vinner på at disse
ressursene gis muligheten til å utvikle seg. I andre bransjer stilles det krav
til å tilby lærlingplasser, slik at vi får utdannet gode fagarbeidere (og hurra
for det!). Et slikt system finnes derimot ikke for rådgivere; vi er avhengig av
å drive kompetanseutvikling i prosjekter.
Vi frykter at dagens praksis med
ekskludering av unge rådgivere fører til at samfunnet går glipp av fersk og
relevant kompetanse, og flinke ingeniører som kan foreslå klimarobuste
løsninger, ta hensyn til naturmangfold, sikkerhet og beredskap, og som evner å
ta i bruk nye verktøy og teknologi. Til høsten tar vi imot et nytt kull med nyutdannede
ingeniører, og dersom de utestenges fra de offentlige prosjektene går samfunnet
glipp av mye kunnskap. Det kan i verste fall føre til at vi mister gode
kollegaer, som velger å bytte bransje istedenfor å stå på utsiden av de
spennende oppgavene.
Det er forståelig at man som
byggherre ønsker å sikre seg flinke folk til store og små prosjekter. Hva med å
etterspørre oppdatert kompetanse innenfor relevant programvare i utlysningen,
fremfor ufravikelige krav til antall års erfaring? I et ombruksprosjekt kan det
etterspørres ressurser med kunnskap om nye standarder og EU-krav, i et digitalt
prosjekt kan kjennskap til BIM og KI være et fortrinn. En annen mulighet er å
etterlyse en kombinasjon av seniorer og juniorer i rådgivergruppen, eventuelt
med et minimumskrav til andel seniorressurser. Evaluering av tilbudte team sin
totale kompetanse samt prestasjon gjennom case er også et eksempel der unge
rådgivere vil kunne berike både teamet og leveranser til kunde. I alle typer
prosjekter vil man vinne på å etterspørre ressurser som er engasjerte og som
ønsker å lære. Ethvert prosjekt har sine unike behov, som ikke nødvendigvis
dekkes ved å stå fast på ansiennitetskrav.
Vi oppfordrer på det sterkeste
norske kommuner, fylkeskommuner, statlige byggherrer og andre det måtte gjelde,
å tenke seg om en ekstra gang i neste utlysningsrunde. Vårt ønske er å få
avskaffet praksisen med ubegrunnet utestenging av unge rådgivere, og heller
sette oppmerksomhet på verdiskapningen juniorene bidrar med inn i prosjektene
våre.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.