Tommy Hagenes i Energy Control. Foto: Energy Control

Fanger energityver med inspirasjon fra Pokemon-spill

Grønn Byggallianses årlige Fang energityven-kampanje starter mandag 14. oktober. I forbindelse med jakten lanseres en gratisversjon av en energityv-applikasjon inspirert av en annen mobiljakt.

Publisert

– EC Go er en app utviklet for å gjøre det så enkelt som mulig å få kontroll over hva som skjer i små og store bygg. Appen avslører raskt små og store energityver. Nå har vi laget en freemium-versjon av appen som alle kan laste ned og bruke under Grønn Byggallianse sin Fang Energityven-kampanje, sier Tommy Hagenes i selskapet Energy Control i en pressemelding.

Appen er inspirert av et av mobilspillet Pokemon Go.

– Mens man i Pokemon Go jakter pokemon, så jakter vi EC Go energityver, sier Hagenes. Målet med Fang Energityven-kampanjen er å hjelpe byggeiere med å finne kilder til unødvendig energibruk i bygnignsmassen.

– Dette er en bransjedugnad, og vi ønsker å gjøre jakten på energityver så effektiv som mulig. Derfor forenklet vi i fjor vårt eget skjema for rapportering. Vi er glade for at Energy Control nå har brukt vårt skjema og laget en integrert versjon i EC Go-appen som gjør det lett for driftere å registrere energityver og rapportere dem til oss. Vi oppfordrer byggeiere til å etterspørre løsninger for å registrere energityver i de verktøy de bruker til daglig. Alle som lager slike verktøy og ønsker å bidra til kampanjen, er velkommen til å gjøre det, men det er viktig å sikre at energityvene som registreres utenfor vårt eget skjema også rapporteres til Grønn Byggallianse, sier kommunikasjonssjef Morten Nordskag i Grønn Byggallianse. 

Under Fang energityven 2023 ble 873.253 kvadratmeter bygningsareal registrert og gjennomgått, og et sparepotensial på 4,45 kilowattimer (kWh) per kvadratmeter ble funnet, skriver Grønn Byggallianse på sine nettsider.

Powered by Labrador CMS