Tommy Hagenes i Energy Control. Foto: Energy Control
Fanger energityver med inspirasjon fra Pokemon-spill
Grønn Byggallianses årlige Fang energityven-kampanje starter mandag 14. oktober. I forbindelse med jakten lanseres en gratisversjon av en energityv-applikasjon inspirert av en annen mobiljakt.
– EC Go er en app utviklet for å gjøre det så enkelt som
mulig å få kontroll over hva som skjer i små og store bygg. Appen avslører
raskt små og store energityver. Nå har vi laget en freemium-versjon av appen
som alle kan laste ned og bruke under Grønn Byggallianse sin Fang
Energityven-kampanje, sier Tommy Hagenes i selskapet Energy Control i en
pressemelding.
Appen er inspirert av et av mobilspillet Pokemon Go.
– Mens man i Pokemon Go jakter pokemon, så jakter vi EC Go
energityver, sier Hagenes.
Målet med Fang Energityven-kampanjen er å hjelpe byggeiere med å finne kilder til
unødvendig energibruk i bygnignsmassen.
– Dette er en bransjedugnad, og vi ønsker å gjøre jakten på
energityver så effektiv som mulig. Derfor forenklet vi i fjor vårt eget skjema
for rapportering. Vi er glade for at Energy Control nå har brukt vårt skjema og
laget en integrert versjon i EC Go-appen som gjør det lett for driftere å
registrere energityver og rapportere dem til oss. Vi oppfordrer byggeiere til å
etterspørre løsninger for å registrere energityver i de verktøy de bruker til
daglig. Alle som lager slike verktøy og ønsker å bidra til kampanjen, er
velkommen til å gjøre det, men det er viktig å sikre at energityvene som
registreres utenfor vårt eget skjema også rapporteres til Grønn Byggallianse,
sier kommunikasjonssjef Morten Nordskag i Grønn Byggallianse.
Under Fang energityven 2023 ble 873.253 kvadratmeter
bygningsareal registrert og gjennomgått, og et sparepotensial på 4,45 kilowattimer
(kWh) per kvadratmeter ble funnet, skriver Grønn Byggallianse på sine
nettsider.