Teknisk direktør Alexis de Pommerol i Tours – Bordeaux-utbyggingen i Frankrike.
Null skadefravær på 35 millioner arbeidstimer
Frankrikes gigantiske jernbaneutbygging mellom Tours og Bordeaux skal fortkorte togturen mellom Bordeaux og Paris fra tre til to timer.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Pilotprosjektet Bordeaux – Tours omfatter 302 kilometer direkte høyhastighetsbane og 38 kilometer jernbaneforbindelser til i alt 7,8 milliarder euro, og så langt har man ikke hatt en eneste alvorlig ulykke.
Det kunne teknisk direktør Alexis de Pommerol forteller de fremøtte under BA2015-konferansen i Oslo tirsdag.
Prosjektet har pågått siden 2009, og har til sammen utgjort rundt 35 millioner arbeidstimer.
− Det kan alltid hende det blir et fravær i morgen eller i neste uke, og vi er ikke i mål med sikkerheten før prosjektet er over. Å unngå skader er en daglig utfordring, og vi har kjørt både daglige og ukentlige briefinger, samt flere arrangementer for å få fokus på sikkerheten, fortalte Pommerol.
Jernbaneutbyggingen er et OPS-prosjekt med horisont frem mot 2061.