Foreløpig planområde for ny togtunnel Oslo. Illustrasjon: Bane NOR
Disse rådgiverne er med videre i kampen om å planlegge ny togtunnel i Oslo
Fire rådgiverkonstellasjoner er prekvalifisert til å planlegge ny togtunnel i Oslo for Bane NOR.
Denne artikkelen er over fire år gammel.
De prekvalifiserte rådgiverne skal gi tilbud på å utvikle kommunedelplan med konsekvensutredning og teknisk hovedplan.
Seks rådgivergrupper meldte seg til konkurransen, og fire av dem er med videre. De prekvalifiserte firmaene består av konstellasjoner av ulike selskaper:
- Multiconsult Norge AS, COWI AS og LPO Arkitekter AS
- Norconsult AS og Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS
- Rambøll Norge AS og ÅF Engineering (AFRY)
- Sweco Norge AS og TYPSA (Spania)
Bane NOR har fått i oppdrag å planlegge nytt dobbeltspor fra Oslo S til Lysaker via Nationaltheatret.
– Vi er svært fornøyd med den store interessen markedet viser for dette oppdraget. Prosjektet er stort, komplisert og krevende, og vi gleder oss stort til å sette i gang arbeidet med den rådgiver som vinner konkurransen, sier prosjektsjef Elin Bustnes Amundsen i en pressemelding.
Til høsten legger prosjektet Ny Togtunnel Oslo etter planen fram et forslag til planprogram og starter arbeidet med kommunedelplan.
De prekvalifiserte rådgiverne går nå i gang med tilbudsregning hvor tilbudsfristen er tidlig juli. Evaluering og forhandlinger om tilbudene finner sted etter sommerferien og utover høsten, opplyser Bane NOR.
Rådgiveren som får oppdraget vil starte sitt arbeid mot slutten av 2020. Bane NOR etablerer et felles prosjektkontor for rådgiver og medarbeidere i Bane NOR.