- Heller boliger enn Maxbo

Byutviklingsbyråd i Oslo, Bård Folke Fredriksen, vil ha boliger i stedet for bil- og byggevareforetninger langs den planlagte Fornebubanen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Det skriver Aftenposten i en artikkel i sin papirutgave tirsdag.

– Man kan si mye fint om Maxbo, men det er bedre med boliger akkurat der Maxbo ligger, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) til Aftenposten.

Med Fornebubanen på plass, vil strandlinjen mellom Frognerstranden og Lysaker plutselig bli langt mer attraktiv for boligformål, og når stasjonsområdene nå skal planlegges, rettes blikket seg mot de omlag 3.000 kvadratmeterne som nå hovedsaklig preges av næringsvirksomhet.

– Når ser vi igjen hvor tett sammenheng det er mellom byutvikling og store investeringer i samferdsel, sier Fredriksen.

Et team bestående av Norconsult, Rodeo arkitekter og Architectopia har oppdraget med å hjelpe Plan- og bygningsetaten med områdereguleringsplanene for fjordbyen langs Frognerbanen.

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H).

I mulighetsstudien for Fjordbyen Vest skisserer teamet blant annet muligheten for å legge E18 i en senketunnel for å åpne for mer byutvikling i området. Ekstremt god tilgang til kollektivtransport vil prege området, så utviklingsteamet kan muligens se på nye måter å tenke vei- og bilbruk.

Powered by Labrador CMS