Bane NOR omorganiserer for å kutte innleie - men freder konsulent som leder 2,3-milliardersprosjekt på Follobanen
Bane NOR varsler omorganiseringer i utbyggingsdivisjonen for å kutte ned på bruken av innleide rådgivere. Men utbyggingsdirektøren gjør unntak for konsulenten som sitter med det øverste ansvaret i et 2,3-milliardersprosjekt på Follobanen.
Gjennom en artikkelserie på bygg.no har Byggeindustrien fortalt at halvparten av Follobanens prosjektorganisasjon på 216 personer er innleid og at prosjektet på under to år bruktet 77,9 millioner kroner på innleie av 17 personer.
Flere av sakene har illustrert hvor sårbar innleiemodellen har vært for Bane NOR.
Blant annet ble den tidligere innleide anskaffelseslederen Jan Vormeland tatt ut av Follobane-ledelsen etter at det ble kjent at han ikke hadde levert regnskaper i sitt eget selskap.
Problemene rundt selskapet førte til at Bane NOR innførte stopp av innleide anskaffelsesledere med følgende begrunnelse:
«Dette er stillinger med et betydelig ansvar, varigheten er over lang tid og vi ser at det er en klar fordel at det er en fast ansatt i Bane NOR som sitter med det ansvaret.»
Vormeland, som totalt har kostet Follobanen 22 millioner kroner i innleie, begynte i vår i ny jobb som Skandinavia- og Storbritannia-leder for Follobane-entreprenøren Ghella.
Byggeindustrien avslørte også at den tidligere prosjekteringslederen på drill and blast-kontrakten på Follobanen, Sophus Kielland, hadde startet konsulentselskap sammen med en leder fra den tidligere Follobane-entreprenøren Condotte.
Denne samme Kielland sjonglerte også fjorten roller i ni andre selskaper samtidig som Bane NOR brukte 12,7 millioner kroner på å leie ham inn som prosjekteringsleder over flere år.
Gjennom en artikkelserie om konsulentbruk i Bane NOR, har Byggeindustrien i høst og vinter avslørt en rekke kritikkverdige forhold knyttet til innleide ledere på Follobanen.
Styreprotokoller som Byggeindustrien har fått innsyn i, viser at Bane NOR-ledelsen nå tar ytterligere grep for å få ned bruken av innleie i utbggyingsdivisjonen.
Annonse
Under et styremøte 28. mars i år informerte konserndirektør for utbygging, Einar Kilde, styret i Bane NOR at det er planlagt organisasjonsendringer i utbyggingsdivisjonen.
I styrepapirene heter det at endringene skal gi Bane NOR mer styring og kontroll over den samlede porteføljen.
Hovedmålet er å redusere avhengigheten av eksterne rådgivere.
– Egne ansatte
Utbyggingsdirektør i Bane NOR, Einar Kilde, forklarer organisasjonsendringen slik:
– Bane NORs ledere skal være egne ansatte, men det vil fortsatt være behov for innleide ressurser i prosjektene våre for å ta unna topper og bunner. Utbyggingsprosjekter kommer og går, og det vil være mye mer svingninger i en organisasjon som vår enn hva som er tilfellet i en vanlig produksjonsbedrift. Dynamikken i vår bransje tilsier at det vil alltid være behov for en viss andel av innleide ressurser, sier utbyggingsdirektør Einar Kilde.
Leier inn prosjektleder i 2,3-milliardersprosjekt
Men til tross for varslede omorganiseringen, har fremdeles innleide konsulenter helt sentrale posisjoner i Follobaneprosjektet.
Den 64 år gamle førtidspensjonisten Ola By, som har det øverste ansvaret som prosjektleder for Follobanens delprosjekt Ski, er innleid fra sitt eget selskap via en rammeavtale med ÅF.
Ski-kontrakten har alene en verdi på 2,3 milliarder kroner.
Bane NORs omorganisering vil ikke få konsekvenser for innleien av By.
– Follobaneprosjektet valgte å ta inn Ola By på grunn av knapphet på ressurser. Han er en sterk og god prosjektleder, og jeg har akseptert innleien av Ola By som et unntak. Vi følger ham tett i det arbeidet han gjør, sier Kilde.
– Har ikke sakene fra i høst og vinter vist hvor sårbart det kan være for Bane NOR å la en innleid ressurs lede et prosjekt til 2,3 milliarder kroner?
– Da jeg kom inn 1. oktober i fjor, startet vi en omorganisering som gjør at ingen enkeltpersoner jobber på egenhånd med noe som har med økonomisk styring å gjøre. Den nye matriseorganiseringen vår sørger for det. Og jeg et trygg på at Ola By er riktig person for jobben han har, og derfor har jeg sagt ja til akkurat dette avviket fra reglene, sier Kilde.
– Da dere gikk bort fra innleide anskaffelsesledere i fjor høst begrunnet dere det med: «Dette er stillinger med et betydelig ansvar, varigheten er over lang tid og vi ser at det er en klar fordel at det er en fast ansatt i Bane NOR som sitter med det ansvaret.» Hva er det som gjør at dere vurderer det annerledes i dette tilfellet?
– Da Follobanen startet opp var daværende Jernbaneverket mindre kjent som en stor byggherre med spennende prosjekter. Å tiltrekke seg tilstrekkelig kapasitet og kompetanse på megaprosjekter var en utfordring, det er med å forklare en høy andel konsulenter. Heldigvis er nå Bane NORs enorme prosjektportefølje med svært spennende oppgaver bedre kjent, og vi opplever å være en svært attraktiv arbeidsgiver. Derfor er vi nå i stand til å ansette flere med topp kompetanse til sentrale roller, men noen unntak vil det være også i tiden fremover, sier Einar Kilde.
Ikke heksejakt mot konsulenter
Han understreker at Bane NOR ikke vil drive en heksejakt mot konsulenter.
– Vi jobber proaktivt for å styrke Bane NOR som byggherreorganisasjon. Mitt mål med omorganiseringen er først og fremst å skaffe og trene gode Bane NOR-ledere, og det vil som sagt alltid være behov for innleid kompetanse i store komplekse prosjekter som lever i en begrenset periode, sier Kilde.
By: – Beste praktiske løsning
Prosjektleder Ola By sier til Byggeindustrien at hans innleieforhold kun er en praktikalitet.
– Jeg er i utgangspunktet førtidspensjonist og opprettet derfor et aksjeselskap i 2018 med meg som den eneste ansatte. Jeg er ikke tilknyttet et annet prosjektledelsesselskap og har ingen bindinger til noen i så måte, men min innleie administreres av ÅF som del av en rammeavtale. Dette var rett og slett den beste praktiske ordningen for meg og mine arbeidsoppgaver ville vært de samme dersom jeg var fast ansatt. Utover det, har jeg ikke behov for å kommentere dette ytterligere, sier Ola By til Byggeindustrien.
Ros fra Jernbaneforbundet
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Norsk Jernbaneforbunds leder Jane B. Sæthre roser Bane NOR-ledelsen for at de tar grep for å redusere bruken av innleide konsulenter.
– Ski stasjon er en flaskehals og en meget kritisk del av Follobanen. Vi i Norsk Jernbaneforbund er opptatt av framdrift og ferdigstilling av prosjektet og at Bane NOR så langt det er mulig benytter og utvikler egne ansatte. Vi mener at ledelsen har tatt tak i dette på en konstruktiv måte, sier Jane B. Sæthre til Byggeindustrien.
Hun ønsker ikke å kommentere opplysningene om at en konsulent leder et delprosjekt til 2,3 milliarder for Bane NOR.
– Hvilke vurderinger som ligger til grunn for innleiet av Ola By på et så viktig og prioritert prosjekt som Ski, har jeg ikke nok innsikt i til å kunne kommentere, sier Sæthre.