Jernbaneutbyggingen i Moss har skapt store problemer for Bane Nor. En kvalitetssikringsrapport fra i høst utelukker ikke at prosjketet kan bli ytterligere forsinket. Foto: Øystein Stavdal Paulsen/Bane Nor
Jernbaneutbyggingen i Moss har skapt store problemer for Bane Nor. En kvalitetssikringsrapport fra i høst utelukker ikke at prosjketet kan bli ytterligere forsinket.

Rapport: Utelukker ikke enda en utsettelse

En ekstern kvalitetsikringssrapport for utbyggingen Sandbukta-Moss-Såstad utelukker ikke at prosjektet kan måtte skyve åpning enda ett år. – Ingen som kan utelukke at det blir 2031, sier Bane Nor.

Publisert Sist oppdatert

14. mai la regjeringen frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. Her foreslår de å øke kostnadsrammen for det trøblete jernbaneprosjektet Sandbukta–Moss–Såstad med 5,9 milliarder kroner.

Den totale kostnadsrammen på prosjektet ligge på 27,6 milliarder kroner, dersom den går gjennom i Stortinget når revidert budsjett behandles i slutten av juni. I 2017 var kostnadsrammen for prosjektet som har blitt rammet av kvikkleiretrøbbel 5,7 milliarder.

Samtidig som prislappen skyter i været, har Bane Nor varslet at åpningen blir utsatt med fire nye år. Totalt er utsettelsen seks år.

Planen er nå drift i 2030. Det offentliggjorde Bane Nor 6. september i fjor.

Men en ekstern kvalitetssikringsrapport fra i høst sår tvil om 2030-målet til Bane Nor.

I juni i fjor startet konsulentselskapet Dovre Group arbeidet med kvalitetssikring for prosjektet. En endelig rapport var klar 29. september.

«Vår vurdering er at prosjektets usikkerhetsanalyse på tid bærer preg av optimisme og underkommunisert fremdriftsusikkerhet. I et pessimistisk scenario kan det ikke utelukkes at prosjektet ikke rekker ibruktagning før sommeren 2031. Det er også mulig at prosjektet rekker brudd sommeren 2030», skriver Dovre Group i rapporten.

OMFANGET. Prosjektet som skal gi ti nye kilometer med dobbeltspor strekker seg fra Sandbukta i sør mot Såstad og Rygge i nord. Prosjektet består av dagsone Sandbukta, Carlbergtunnelen, Moss sentrum, Mossetunnelen og dagsone Rygge. Illustrasjon: Bane Nor
OMFANGET. Prosjektet som skal gi ti nye kilometer med dobbeltspor strekker seg fra Sandbukta i sør mot Såstad og Rygge i nord. Prosjektet består av dagsone Sandbukta, Carlbergtunnelen, Moss sentrum, Mossetunnelen og dagsone Rygge. Illustrasjon: Bane Nor

Rapport: Til dels meget høy risiko

I september var det ifølge rapporten påløpt 8 milliarder kroner og om lag 65 prosent av arbeidsomfanget som gjensto.

«Det gjenstående omfanget har til dels meget høy risiko. Dette gjelder spesielt den nordre delen av anleggsområdet der det er svært trangt, og det skal her gjennomføres svært omfattende og komplekst sikrings- og konstruksjonsarbeid», skriver Dovre Group.

Kostnadsrammen som er foreslått fra regjeringen i revidert nasjonalbudsjett, ligger noe høyere enn det som Dovre Group landet på i sin kvalitetssikringsrapport. Forskjellen kommer som en følge av indeksregulering.

Dovre Group foreslo en kostnadsramme (P85) på 26,3 milliarder kroner, uten moms, mens regjeringen har foreslått 27,6 milliarder. Dovre foreslo en styringsramme (P50) på 23 milliarder kroner, uten moms.

Kvalitetssikringsrapporten understreker at det er stor rest-usikkerhet i prosjektet.

«Kostnadsanslagene for prosjektet har gjennom historien økt mye. Det er en rekke årsaker til kostnadsøkningene som nå er tilbakelagt, men det er fortsatt stor restusikkerhet i prosjektet. Hvis man nå klarer å holde hovedkonseptene uendret og unngår ekstreme hendelser, mener vi at våre analyseresultater og anbefaling om kostnads- og styringsramme dekker denne restusikkerheten.»

– Oppsiktsvekkende

– Oppsiktsvekkende, sier mangeårig kritiker av jernbaneprosjektet i Moss, sivilarkitekt Jonathan Parker om at prosjektet kan bli skjøvet til 2031. Han representerer den lokale interesseorganisasjonen Bedre Byutvikling Moss

Jonathan Parker i Bedre Byutvikling Moss. Arkivfoto.
Jonathan Parker i Bedre Byutvikling Moss. Arkivfoto.

Parker har fått delvis innsyn i kvalitetsikringsrapporten, og mener det er overraskende at kvalitetssikringsrapporten ikke har sett på alternative traseer.

– Mine bekymringsmeldinger om kvikkleireskred har blitt tatt på alvor av Samferdselsdepartementet som i fire omganger har bedt Jernbanedirektoratet om oppfølging ovenfor Bane Nor. I 2021 lovet Knut Arild Hareide at sikkerhet skulle være første, andre og tredje prioritet. Det er derfor overraskende at kvalitetssikrerne har fått et så snevert mandat fra oppdragsgiveren, mener Parker og legger til:

– Hovedsaken er at de ikke har fått mandat til å sjekke om det er lurt å fullføre dette prosjektet i det hele tatt. Det har vært en enorm økning i kostandene, prosjektet svarer ikke ut det som var forutsetningene for prosjektet da det ble vedtatt og det er svært høy risiko involvert. Det er skummelt, mener han.

Bane Nor kan ikke utelukke utsettelser

Bane Nors prosjektsjef Eirik Harding Hansen kan ikke utelukke flere utsettelser. Men han mener planen Bane Nor har lagt for prosjektet er «robust».

Prosjektsjef Eirik Harding Hansen i Bane Nor. Foto: Frode Aga
Prosjektsjef Eirik Harding Hansen i Bane Nor.

– Jeg oppfatter at vi har en robust plan for åpning 2030, men det er ingen som kan utelukke at det blir 2031.

– Det er vanlig risikotilnærming i kvalitetssikringer å ha et best-case-scenario og et worst-case-scenario. I et worst-case-scenario så kan det tenkes at det vil bli en utsettelse til 2031, slik Dovre uttrykker, sier Hansen.

– Men at det har vært en usikkerhet knyttet til gjennomføring i Moss sentrum, det har vi vært helt åpne på, legger han til.

Og ifølge prosjektsjefen er det ingen ting som trumfer sikkerheten i prosjektet, verken tid eller penger.

– Som jeg har sagt før: Vi setter sikkerhet over alt det andre i prosjektet. Vi må bruke den tiden det tar å få sikret området. Det er mye viktigere for oss å gjøre det sikkert enn at det blir åpning i 2030, sier Hansen.

– Dere får kritikk for at kvalitetssikringen ikke ser på alternative løsninger og at mandatet har vært for snevert, hva tenker du om det?

– Dette er en kvalitetssikring av et helt prosjekt som er kommet godt i gang. Det har ikke ligget i mandatet å se på se på alternative løsninger. Det gjør man i tidligere faser og når man vurderer konsepter og alternative traseer. Vi bygger i henhold til de planene som er politisk vedtatt, sier Hansen.

Powered by Labrador CMS