Kirsti Slotsvik, direktør i Jernbanedirektoratet besøkte podkasten Byggeplassen torsdag. Episoden blir publisert fredag 8. august.Foto: Trond Joelson
Bane NOR-toppen sa opp etter ni måneder: Jernbanedirektøren bekymret for at endringsarbeid kan bli satt på vent
Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik er bekymret, mens SV mener Bane NORs pengebruk før og etter ansettelser begynner å ligne på kjøp og salg av fotballspillere. Einar Kildes raske avgang som utbyggingsdirektør vekker oppsikt.
Tirsdag kom meldingen om at Bane NORs utbyggingsdirektør Einar Kilde før sommerferien sa opp sin stilling som utbyggingsdirektør i Bane NOR.
Han leverte oppsigelsen bare ni måneder etter at han begynte i den sentrale stillingen i Jernbane-Norge.
Annonse
Bakgrunnen er at Kilde blir teknisk direktør i et Freyr AS – et gründerselskap som har planer om å bygge batterifabrikk i Mo i Rana for 40 milliarder kroner.
Ansettelsesprosessen av den tidligere toppen i det malaysiske energiselskapet Sarawak Energy var svært omstridt.
Byggeindustrien har blant annet avslørt at Kilde sikret seg toppstillingen uten at den ble lyst ut og at han fikk utbetalt 1,5 millioner kroner ett år før han begynte.
Etter ni måneder valgte han å si opp toppjobben i Bane NOR, og han vil være ute av statsforetaket 1. oktober – på dagen ett år etter han begynte.
Lynvisitten innom toppjobben i Bane NOR har vakt oppsikt.
Da Jernbanedirektoratets leder Kirsti Slotsvik besøkte Byggeindustrien torsdag for å delta i podkasten Byggeplassen, og la hun ikke skjul på at Kildes valg kom overraskende på.
Jernbanen står overfor en rekke store utfodringer med milliardoverskridelser i flere store utbyggingsprosjekter.
– Jeg forholder meg til Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund og det var han som ansatte Einar Kilde. Vi har vært enige om risikoforståelsen om at det er på de store prosjektene som den store risikoen i jernbanen ligger. Det er der det er mest å ta tak i. Jeg tror derfor vi alle pustet lettet ut den dagen Bane NOR hadde fått på plass en ny utbyggingsdirektør, sier Kirsti Slotsvik.
Hun legger ikke skjul på at hun hadde håp om at endringen ville føre til positive endringer i Bane NOR.
– Jeg tenker det trengs både en endring i systemet – men også ikke minst når det gjelder kultur i jernbanen – hvis man virkelig skal kunne svare ut en del av de endringsforventningene som ligger der – spesielt fra politikerne. At det kanskje blir satt på vent, er en bekymring for oss, sier Slotsvik.
– Du sier det ble mottatt med lettelse da utbyggingsdirektøren ble ansatt, hvordan ble det mottatt da han sa opp?
– Jeg tror vi alle ble litt overrasket og undret oss om hva det er som skjer nå. Jeg har skjønt at han har blitt lokket med noe som var mer spennende og mer risikofylt enn jernbane. Men jeg kan ikke forstå at det er mer spennende enn å vise igjen som en som har bygd jernbanen i Norge, sier Slotsvik.
– Hvordan skal dere gå fram for å finne en ny utbyggingsdirektør nå?
– Nå er det ikke jeg som skal finne ham, men vi være godt behjelpelig for Bane NOR slik at vi får til løsninger. Vår risikoforståelse er nok sammenfallende med at det er på de store prosjektene vi trenger god styring. Det er behov for en endring, og da må du ha gode ledere på plass. Jeg håper Frimannslund og gjengen hiver seg rundt og får raskt på plass en ny.
– Du har tillit til at de får det til?
– Det må jeg ha, og det har jeg. Så lenge vi fortsetter å bestille prosjekter hos dem og vi betaler for det de gjør, så har vi tillit til Bane NOR, sier Slotsvik.
SV: Minner kjøp og salg av fotballspillere
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Også i det politiske miljøet har avgangen vakt oppsikt. SVs transportpolitiske talsperon, Arne Nævra, sier følgende i en kommentar til Byggeindustrien:
– Dette er jo både trist og litt skremmende. En falmende ansvarsfølelse for å bli i en jobb i en toppstilling i et statlig selskap er nå én ting. Men et annet spørsmål er om det nå er slik at vi får et større gjennomtrekk innen toppstillingene i norsk jernbane fordi identifiseringen og stoltheten ved å jobbe i de statlige selskapene blir redusert etter all oppdelingen i jernbanereformen? Spør Nævra.
– Det er leit å registrere at så mye penger er i bildet både før og etter en ansettelse at det for høye stillinger nå begynner å likne kjøp og salg av gode fotballspillere, legger han til.
Vil ikke kommentere avgang
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Statssekretær Anders Werp (H) ønsker ikke å kommentere oppsigelsen til Einar Kilde, men skriver i en e-post følgende tilsvar til SVs bekymringer for Bane NORs pengebruk rundt ansettelser:
– Vår linje er fortsatt at vi skal ha dyktige ledere i staten, men ikke være lønnsledende. Samtidig ser vi at jernbanereformen sparer skattebetalerne for store summer slik at vi nå får mye mer jernbane for pengene enn tidligere. De to første konkurransepakkene har vist en innsparing på omkring åtte milliarder kroner over en ti års periode, noe som viser at reformen var på overtid. Nå ser vi at frykt for nye løsninger var ubegrunnet og at togtjenesten blir bedre og billigere, skriver Werp.
– Hva med alle utbyggingsprosjektene som sprekker med flere milliarder. I 2017 opererte dere med 170 milliarder for hele InterCity-utbyggingen. Sprekkene vi har omtalt de siste månedene, både prosjekter som er i gang og de som er i planfasen, viser at tallene har økt med tiltalls milliarder. Hva er prislappen på nå?
– For hele IC-utbyggingen er det snakk om flere prosjekter i en portefølje, der det for hvert enkelt prosjekt er kostnadsanslag på ulike stadier og med ulike presisjonsnivåer. SD opererer derfor ikke med en totalsum, skriver departementet i en e-post.
Podkasten med jernbanedirektør Kirsti Slotsvik blir publisert fredag 9. august.