SIKTER MOT BYGG. – Hittil har vi skaffet oss rammeavtaler med offentlige byggherrer, men vi jobber kontinuerlig med å komme inn på markedet hos de private også – og da spesielt innenfor bygg og anlegg, sier Marianne Ask Lervik, leder for infrastrukturavdelingen i Future Technology.Foto: Svanhild Blakstad
Liten rådgiver satser stort mot bygg og anlegg
Olje- og gassrådgivningsselskapet Future Technology sikter seg inn på bygg- og anleggsbransjen og har markert seg som en aktør å regne med i konkurranse med de store rådgivningsselskapene.
Ingeniør- og teknologiselskapet Future Technology ble stiftet i 2010 med kontorer i Oslo og Sandefjord.
32 ansatte fordelt på tre avdelinger: Infrastruktur, bygg og anlegg, fornybar energi og olje og gass.
Infrastrukturavdelingen retter seg primært mot prosjekter innen samferdsel og bygg innen fagområdene SHA/HMS, risikostyring og kvalitetssikring.
– Vi har nylig vunnet vår første rammeavtale innenfor sikkerhet og RAMS med Bane NOR, og det betyr veldig mye for et selskap som vårt, sier avdelingsleder Marianne Ask Lervik i Future Technology, til Byggeindustrien.
Hun har finansbakgrunn og mer enn ti års erfaring med operasjonell risikostyring i Rambøll. Tidligere i år ble hun hentet inn for å få fart på Future Technologys infrastrukturavdeling, som har vært i drift i to år. Etter bare et halvt år under Lerviks ledelse har avdelingen gått fra to til tolv ansatte og halt i land kontrakter til flere titalls millioner kroner.
Annonse
I tillegg til den ferske rammeavtalen med Bane NOR, har selskapet også rammeavtaler med blant annet Oslo Universitetssykehus og Statnett og leverer personell og tjenester til en rekke prosjekter.
– Foreløpig har vi hovedsakelig oppdrag for offentlige byggherrer, men vi jobber målrettet med å posisjonere oss i privatmarkedet. Spesielt ser vi at det innen byggenæringen vil være et stort behov for kompetanse innenfor våre fagområder i årene fremover, sier Lervik.
Sandefjord-firmaet har siden starten i 2010 jobbet hovedsakelig med rådgivning inn mot olje- og gassnæringen, men har de siste to årene tilbudt sin kompetanse på risikostyring innen fagområdene RAMS, SHA og HMS mot bygg- og anleggsnæringen og samferdsel. Selskapet er i vekst og har klart å etablere et sterkt fagmiljø på kort tid.
Rammeavtalen med Bane NOR er en milepæl for teknologiselskapet og vil kunne ha stor betydning for satsningen videre inn mot bygg og anlegg.
– Den legger grunnlaget for at vi kan følge vår strategi om å etablere et robust RAMS-miljø inn mot skinnegående transport. Avtalen er langsiktig og vil gi oss forutsigbarhet nå som vi har høye vekstambisjoner. Den gir også muligheter til å vinne viktige avrop i mange av de store og spennende samferdselsprosjektene, og dermed kan vi tilby våre rådgivere spennende roller og faglig utvikling, sier Lervik.
Selskapet posisjonerer seg også mot å være underleverandør til konkurrenter og andre aktører i bransjen.
– Det er et stort marked for våre tjenester også inn mot rådgivende ingeniører på prosjekteringssiden, og ikke minst inn mot entreprenørbransjen nå som det er så mange totalentrepriser i markedet. Entreprenørene må inngå samarbeid med noen som prosjekterer i byggefase, og da trenger de rådgivere for å ivareta RAMS- og SHA-prosessene. Spesielt RAMS-kompetanse er det sjelden de innehar selv, derfor ser vi det som en stor mulighet for oss, sier hun.
Selskapet har også knyttet til seg mangeårig seniorrådgiver og tilsynsleder i Arbeidstilsynet, Per Stranger-Thorsen, som blant annet har vært med på å utvikle byggherreforskriften og har vært sentral i revideringen av den nye forskriften. Han holder hvert år flere titalls kurs for noen av landets største byggherrer.
– Vi har jobbet aktivt med å etablere et stort nettverk mot byggherrene, men samtidig også mot de store konsulent- og rådgivningsselskapene, som har rammeavtaler hvor vi kan bidra inn med ressurser. Det er viktig å få på plass samarbeidsavtaler som sikrer oss et større nedslagsfelt, slik at vi kommer på banen som underleverandør i de tilfellene hvor vi ikke vinner eller er i posisjon til å vinne, sier hun.
Styreleder og hovedeier Heidi Marie Petersen i Future Technology forteller at selskapet ønsket å utnytte den kompetansen det hadde bygget opp gjennom mange år innen teknisk sikkerhet mot olje- og gassnæringen.
– Vi så at det var synergier innen fagområdene innen risikostyring mellom oljebransjen og samferdsel/bygg. Satsningen mot bygg og anlegg vil gjøre oss mer bredbente og robuste, og ambisjonen er at vi skal bli en foretrukken leverandør i markedet. Det innebærer at vi både må møte kravet om å inneha relevant kompetanse, men også at vi har tilstrekkelig kapasitet når det etterspørres, sier hun.
RIF: – Attraktivt marked
Administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) bekrefter at samferdsel vil være et attraktivt marked for rådgiverselskapene i tiden fremover.
– Med de ambisjonene som ligger i Nasjonal Transportplan på tusen milliarder kroner frem til 2029, vil det bli mye oppdrag innen bane og vei. Det er utvilsomt et attraktivt marked for flere. Vi ser allerede at flere mindre rådgiverselskaper som tradisjonelt har befattet seg med olje og gass går inn i nisjer i infrastrukturmarkedet, sier hun.
RIF-direktøren peker på at mye av kompetansen fra olje, gass og fornybar energi er relevant og etterspurt i infrastrukturmarkedet.
– Det er likevel interessant å se om trenden fortsetter. Det vil være avhengig av hvilken vei oljeprisen går og dermed aktivitetsnivået i oljesektoren, sier hun.