Oskar Stenstrøm er godsdirektør i Bane NOR. Foto: Thor Erik Skarpen / Bane NOR
Oskar Stenstrøm er godsdirektør i Bane NOR.

Bane NOR vil gjøre godsterminalene utslippsfrie

All flytting, lasting og lossing av godsvogner inne på Bane NORs godsterminaler skal gjøres utslippsfritt i fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Det skriver Bane NOR i en pressemelding torsdag.

Målet er, ifølge pressemeldingen, at driften av terminalene i Oslo, Bodø, Fauske, Mo i Rana, Mosjøen, Narvik, Trondheim, Åndalsnes, Bergen, Sandnes, Kristiansand, Drammen og Fredrikstad skal være nærmest utslippsfrie innen 2025.

– Gods på bane er en avgjørende faktor for å nå de ambisiøse klimamålene som defineres i Parisavtalen. Et godstog kan frakte like mye som 20-30 lastebiler, sier Oskar Stenstrøm, godsdirektør i Bane NOR.

På godsterminalene i Norge skal Bane NOR legge til rette for ladepunkter til elektriske trucker og Reach Stackers, som løfter store kontainere, og installere strøm til thermo-aggregater, for matvarer som krever kjøling.

På strekninger hvor tog kjører på strøm i dag, har den statlige jernbaneutbyggeren planer om å bygge kontaktledning videre inn til godsterminalene, slik at godsoperatørene kan få skiftet inn godstoget med et elektrisk linjelokomotiv.

– Vi har en tydelig visjon om å legge om til grønn drift på godsterminalene våre innen 2025. Vi jobber her og nå for at terminalene skal være utslippsfrie. Vi ligger veldig godt an på godsterminalen Ganddal i Sandnes, og i 2024 ferdigstiller vi den nye utslippsfrie godsterminalen på Nygårdstangen i Bergen, sier Stenstrøm.

Powered by Labrador CMS