Bane Nors hovedkontor. Illustrasjonsfoto: Frode Aga
Bane Nors hovedkontor. Illustrasjonsfoto: Frode Aga

Bane Nor innfører samspillskontrakter

Bane Nor innfører kontraktsformen totalentreprise med samspill på utvalgte prosjekter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jernbaneforetaket mener at forbedret samhandling med entreprenør og rådgiver fra tidlig fase vil øke måloppnåelsen ved å legge til rette for bærekraftige og innovative løsninger, og optimal prosjektgjennomføring.

Det skriver Bane Nor i en pressemelding.

De første samspillskontrakten som blir utlyst er for to prosjekter som skal legge til rette for innføringen av nye togsett i Oslo-regionen.

Prosjektene L1 Stasjonstiltak Spikkestad - Lillestrøm og L2 Stasjonstiltak Oslo-Ski vil omfatte tiltak på flere stasjoner, med blant annet forlengelse og heving av plattformer.

Prosjektdirektør for utbygging øst, Bettina Sandvin.
Prosjektdirektør for utbygging øst, Bettina Sandvin.

– Dette er spennende prosjekter, der den rette entreprenøren vil ha stor mulighet til å påvirke løsninger og rekkefølge, sier prosjektdirektør for utbygging øst i Bane Nor, Bettina Sandvin i meldingen.

– For oss handler dette først og fremst om at vi ønsker å trekke veksler på kompetansen til de som deltar i gjennomføringen, og i dette prosjektet ser vi at vi har behov for et tettere samspill med leverandørene. Vi gleder oss til å starte opp denne prosessen, sier hun videre.

Omfanget på kontraktene er ikke endelig definert, men de vil ifølge Bane Nor omfatte tiltak på en rekke stasjoner. De nye togsettene skal etter planen fases inn i 2025/2026.

– Det er selvfølgelig utfordringer knyttet til å innføre en ny kontraktsform. Risikoen fordeles annerledes, rollefordeling kan være en utfordring, og kontraktspartene må ha den nødvendige kompetansen. Men det kanskje aller viktigste er å jobbe for å bygge opp gjensidig tillit mellom partene. Vårt mål er å få til ekte samspill, slik at vi er enige om hvordan vi skal nå vårt felles prosjektmål, sier Bettina Sandvin.

Martin Rosenlund, direktør for kontrakt og marked i Bane Nor. Foto: Bane Nor
Martin Rosenlund, direktør for kontrakt og marked i Bane Nor.

Ifølge direktør for kontrakt og marked, Martin Rosenlund, er det flere grunner til at Bane Nor ønsker å utvide repertoaret av kontraktsformer.

– Det viktigste er at prosjektarbeidet vårt har skiftet form etter at det ble innført et nytt avtaleregime mellom Bane Nor og Jernbanedirektoratet. Nå jobber vi for å nå effektmål knyttet til togtilbud, og Bane Nor beslutter hvilke konkrete tiltak som gjennomføres for å oppnå avtalt effekt. Vi trenger her kompetansen til entreprenører og rådgivere for å sikre at vi gjennomfører tiltakene på riktig måte for å få mest mulig jernbane for pengene, sier Rosenlund.

Det er ikke alle totalentrepriser som blir samspillskontrakter i fremtiden, men Bane Nor opplyser at de vil skreddersy kontraktstrategi til hvert prosjekt.

Powered by Labrador CMS