Konsernsjef Eirik Gjelsvik i Backe (fra venstre) i Byggeplassen med Frode Aga og Christian Aarhus. Foto: Sindre Sverdrup Strand
Backe fristes av anlegg
Den rendyrkede byggentreprenøren Backe har merket boligkrisen på kroppen. Konsernsjefen utelukker ikke en fremtidig satsing på anleggsmarkedet.
Backe Gruppen har merket en stor volumnedgang med fallet
i boligmarkedet. Omsetningen falt med 17 prosent i fjor, men resultatet og
marginen har de klart å opprettholde.
Backes konsernsjef Eirik Gjelsvik innrømmer likevel at han er misunnelig på
andre entreprenører som har opplevd bedre tider med en fot innenfor anleggssegmentet.
– Ja, det er klart. Det å ha anlegg i dag, som er i en helt
annen markedssituasjon, er jo en stor fordel. Vi er jo en ren byggentreprenør,
og da speiler vi byggebransjen ekstremt godt, dessverre, sier Gjelsvik i den nyeste episoden av podkasten Byggeplassen.
Der røper Backe-sjefen at en mulig anleggssatsing er
et tilbakevendende diskusjonstema i konsernet.
Han utelukker heller ikke flere
oppkjøp, etter det han beskriver som en svært vellykket integrasjon av Kruse
Smith etter oppkjøpet i 2022.
– Vi skal vokse, og det blir nok flere oppkjøp, sier han.
– Snakker vi områder da, eller virksomhetsområder?
– Begge deler. Vi ser både geografisk, vi ser også segment. Vi
må ta en ny diskusjon etter hvert på anlegg. Nå har vi valgt å etablere oss med
Backe industri, hvor vi skal rendyrke satsingen på industri. Så da er vi på vei
inn mot anlegg. Så vi vurderer det meste.
– Men hvor seriøst har dere diskutert anlegg tidligere,
da?
– Det har vi diskutert ved hver strategiperiode. Sist vi
konkluderte på det, sa vi nei, vi skal ikke inn i anlegg fordi da var det
krevende tider for anlegg. Det var dårlige marginer. Vi tenkte at det kan vi
ikke godt nok, det holder vi oss unna. Så har jo de snudd. Nå er det gode
marginer på anleggsprosjektene.
– Og da kan dere det også godt nok?
– Tja, om ikke vi kan det godt nok, så går det an å kjøpe
seg den kompetansen. Vi har ikke sagt at vi skal i anlegg p.t., men det vil nok
bli diskutert.
Men asfaltbransjen, der flere store aktører vurderer å selge
seg ut, frister ikke.
– Det kan vi svært lite om, så der skal vi ikke, slår han
fast.