Prosjektsjef Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen (fra venstre) besøkte Frode Aga og Christian Aarhus i Byggeplassen. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Podkast: Slik bygges verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel

Under Boknafjorden og Kvitsøyfjorden i Rogaland er rekordprosjektet E39 Rogfast i full gang. 

Publisert

Med sine 27 kilometer i lengde og 392 meter i dybde blir Rogfast verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.

Tunnelprosjektet, som krysser Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger, vekker oppsikt langt utenfor Norges grenser. 

I den nyeste episoden av podkasten Byggeplassen forteller prosjektsjef Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen hva en skotsk gjest sa da han fikk innsikt i norsk tunnelbygging og infrastruktur:

– «Dere nordmenn ser ut til å bygge tunneler bare fordi dere synes det er gøy», forteller Kaarmo. 

Prosjektsjefen legger til at skotten hadde et poeng, med tanke på det høye antallet tunneler i Norge og hvor de ligger.

– Sett utenfra kan det virke sånn. Men jeg mener at hvert prosjekt må kunne forsvares. Rogfast, med sin størrelse og kompleksitet, vil – dersom vi løser oppgaven – møte samfunnets behov for en god og trygg vei med redusert reisetid mellom Stavanger og Bergen, sier Kaarmo.

Prosjektet vil redusere reisetiden mellom Bergen og Stavanger med rundt 40 minutter.

– Når vi kan bidra til å løse utfordringene i området ved å tilrettelegge for denne typen konstruksjoner, mener jeg det er helt riktig, sier Kaarmo.

I podkasten forteller han også om fremdriftsplanen, kostnadsøkninger, kinesisk entreprenørinteresse og innlekkasjeproblemer som førte til at prosjektet sto stille i nesten seks uker før de fikk kontroll på vannet.

Han snakker også om arbeidet med sikkerhet og hva som skjedde da et kjøretøy tidligere i år tok fyr inne i tunnelen.

Powered by Labrador CMS