Foreløpig planområde for ny togtunnel Oslo. Illustrasjon: Bane NOR
Fikk kritikk for konkurranseavlysning - nå lyser Bane NOR ut stor rådgiverkontrakt for togtunnel i Oslo
Bane NOR har fått kritikk for å sette bremsene på i Intercity-prosjekt. Nå har de lyst ut rådgiverkontrakt for prosjektet Ny togtunnel Oslo. Den har trolig en verdi på opp mot 400 millioner kroner.
Det har kommet skarp kritikk fra både politisk hold og rådgiverbransjen etter at Bane NOR avlyste en stor rådgiverkontrakt på Kleverud-Sørli på Dovrebanen.
Også byggingen av Norges lengste jernbanebrua over Tangenvika ble lagt på is med en uviss situasjon rundt korona-viruset som begrunnelse.
Annonse
– Vi tar Bane NOR på alvor når de kommer med utlysning, og da setter vi alle kluter til. I dette tilfellet så har vi brukt mellom 500 og 1.000 timer med vår aller beste kompetanse, og så velger de å sende ut en melding om avlysning på denne måten. Det gjør oss forbannet, sa Sweco-sjef Grete Aspelund til Byggeindustrien i kjølvannet av avlysningen og fikk senere støtte av Rambøll som også konkurrerte om kontrakten.
Lyser ut stor kontrakt
Nå kommer en annen stor rådgiverkontrakt fra Bane NOR ut i markedet.
Mandag lyste Bane NOR ut rådgiverkontrakten for Ny togtunnel-prosjektet i hovedstaden. Utlysningen ligger ute på Doffin.
Rådgiveren skal utarbeide teknisk hovedplan og kommunedelplan med konsekvensutredning for prosjektet Ny togtunnel gjennom Oslo.
Fristen for å levere tilbud er satt til 20. april, men den uoversiktlige korona-situasjonen kan ifølge utlysningen føre til fristforskyvninger.
Kontrakten vil ha en varighet frem til 12. februar 2024.
Bane NOR skal vekte tilbyderne på følgende måte:
Prestasjonsevne / Vekting: 25%
Risikohåndtering / Vekting: 10%
Kompetanse / Organisasjon / Vekting: 45%
Tilleggsverdi / Vekting: 20%
Pris: 0%
Henning Scheel, kontrakt- og markedsdirektør i Bane NOR Utbygging skriver i en e-post til Byggeindustrien at korona-situasjonen ikke vil påvirke rådgiverkontrakten for tunnelprosjektet.
– Å drive frem aktivitet vi har midler til har et stort fokus i Bane NOR. Denne anskaffelsen går som planlagt, skriver Henning Scheel i en e-post til Byggeindustrien.
Vektlegger ikke pris
Videre skriver Scheel følgende om hvorfor pris ikke skal vekstes i konkurransen.
– Prosjektet Ny togtunnel gjennom Oslo er det største prosjektet i Bane NORs portefølje. Da er det avgjørende å få med de rette hodene til å utfylle Bane NORs team i en kritisk fase, kommunedelplan med teknisk hovedplan. Bane NOR har satt faste timepriser og konkurransen vil fokusere på oppdragsforståelse og verdiskapning. Vinnende rådgiver må kunne vise hvordan den har tenkt å være en del Bane NORs team og hvordan de skal bidra til å få mest jernbane for pengene, skriver han.
– Hvor stor blir kontrakten?
– Det er vanskelig å forutsi akkurat hvor mye arbeid som ligger i rådgiverarbeid for kommunedelplan med teknisk hovedplan, men anslaget er mellom 300 og 450 millioner inkludert opsjoner. Bane NOR har med ny byggherremodell ambisjon om å finne de optimale løsningene som vil bidra til å holde kostnadene nede, svarer han.
Prosjektsjef Ny togtunnel Oslo, Elin Bustnes Amundsen, opplyser at hun og prosjektet inviterte til markedsdialog før konkurransen ble lyst ut:
– Tidlig involvering av rådgivere ved dialog har gitt oss gode tips og råd for hvordan bransjen mener konkurransen bør gjennomføres og hjelper oss å se på alternative løsninger for tunneler, skriver Amundsen i e-posten til Byggeindustrien.
Ny togtunnel Oslo omfatter nytt dobbeltspor i tunnel fra Oslo S til Lysaker.
Den nye togtunnelen skal doble kapasiteten gjennom Oslo, og man vil kunne kjøre regiontog og lokaltog i to forskjellige systemer og ta vekk sårbarheten med bare ett spor i hver retning.
Togtunnelen skal etter planen være ferdig med nye spor i 2034.