Fra venstre: Eivind Morch, Thomas Olsen, Espen Gussiås Eivindson, Stian Moursund (veileder Nordbohus), Zacharias Ovesen Murad og Håvard Homleid Haugen, sammen med VR-brillene ved oppstarten av prosjektet VR i læring for lærling.
Foto: Nordbohus
VR i læring for lærling
Nordbohus gjennomfører for tiden et forskningsprosjekt ved sitt hovedkontor der en gruppe studenter fra NTNU skal forske på hvordan bransjen kan gjøre det mer interessant å få ungdommen til å søke seg til en utdanning med hammer og sag.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Innen 1. mars skal 60.000 ungdommer gjøre sine valg av videregående utdanning. Mange solide kampanjer er i gang for å informere om mulighetene innen yrkesfaglig utdanning, og ved Nordbohus sitt hovedkontor gjennomføres det for tiden et spennende forskningsprosjekt sammen med en gruppe studenter fra NTNU.
– Prosjektet kan på sikt gjøre det enda mer interessant å søke seg til hammer og sag i Nordbohus. Studentene skal nemlig forske på hvordan VR (Virtual Reality) kan anvendes som virkemiddel i utdanning og læring, for lærlinger, opplyser Stian R. Moursund, markeds- og kommunikasjonssjef i Nordbohus.
Prosjekter heter VR i læring for lærling og i oppgaven tar NTNU-studentene utgangspunkt i følgende situasjon; "En lærling kommer til Nordbohusforhandler. Han får utdelt utstyr og brukernavn/passord til intranett, og følger deretter en opplæringsplan i regi av Nordbohusforhandleren. Hva lærer han og hvordan lærer han?»
– Hva om denne lærlingen fikk et sett med VR-briller i tillegg, og kunne oppleve byggesystemet i VR med 3D-byggdetaljer og interaktive menyer? Da vil lærlingen kunne lære seg det teknisk godkjente byggesystemet i Virtual Reality, og kunne fordype seg ytterligere etter arbeidstiden om ønskelig. Med dette vil man kunne forebygge språk-utfordringer i tillegg, og eventuelt utfordringer med lesing av tekst, sier Moursund.
Han sier at det meste av den tilgjengelige informasjonen er tekstbasert, og det kan være et hinder for å gjøre informasjonen tilgjengelig.
– Vi har tidligere sett analyser som viser større grad av lese- og skrivevansker i håndverkeryrket, og da er det et paradoks at det meste av informasjonen er i tekst. Dette er et særdeles spennende prosjekt og arbeidet er i gang. Vi gleder oss til å rapportere resultatene fra de dyktige studentene, sier Moursund.