Runar Hansesætre, Country President i Schneider Electric Norge er godt fornøyd med en vekst på 10 prosent i 2014.

Vokste 10 prosent i Norge på grønn bølge

Fokus på miljø og bærekraft er ingen hindring for økonomisk vekst. Det er budskapet fra Schneider Electric, som nylig publiserte sine resultater for 2014.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Med en omsetning på 24,939 milliarder euro på verdensbasis for 2014, registrerte Schneider Electric en vekst på 10 prosent i Norge, og nesten 3 prosent globalt, melder selskapet i en pressemelding.

Grønt er kult

Schneider Electric har i flere år satset på å energieffektivisere sine eiendommer og skape såkalte ”Cool Sites”. Det norske hovedkontoret på Ryen i Oslo er et direkte resultat av en slik intern plan kalt ”Energy Action Program”. Den går ut på å anvende selskapets energieffektive løsninger i egne kontorfasiliteter.

- Det gir bedre kontroll over energiforbruk og kostnader, og gjør virksomheten vår mer bærekraftig. I tillegg sikres et bedre inneklima og arbeidsmiljø for de ansatte. Til sammen kan dette bidra til å gjøre oss mer attraktiv som arbeidsgiver, sier Runar Hansesætre, Country President i Schneider Electric Norge.

Antallet ”kule kontorer” økte i 2014 fra 290 til 355, og bidro med CO2-utslippskutt på hele13 prosent.

Samfunnsansvar skaper nye kunder

På verdensbasis er Schneider Electric opptatt av å fremme energieffektivisering gjennom partnerskap med konsulentselskaper og systemintegratorer med riktig kompetanse om konsernets løsninger. I Norge ble det i 2014 for eksempel inngått samarbeid med det rådgivende ingeniørselskapet Rejlers.

Bedre tilgang til energi i områder uten infrastruktur er målet for selskapets CSR program BIP-BOP (Business, Innovation & People at the Base Of the Pyramyd). Noen av løsningene som er blitt brukt i denne sammenhengen er mikro-solcelleanleggene Villasol og Villasmart som forsyner små bedrifter og landsbyer i isolerte områder med elektrisitet uten tilknytning til et større kraftnett.

I 2014 fikk nesten 1,1 millioner husholdninger (over 3 millioner siden 2009) tilgang til elektrisitet med hjelp av Schneider Electric, melder selskapet. Som følge av sin grønne innsats, ble Schneider Electric i januar 2015 rangert på 9. plass på økonomibladet Corporate Knights’ ”Global 100”-liste over verdens mest bærekraftige bedrifter.

Powered by Labrador CMS