Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Vil forenkle førerkortreglene for elvarebil

Samferdselsdepartementet vil gjøre det enklere for sjåfører med personbilførerkort å kjøre varebiler med alternative drivstoff med totalvekt inntil 4.250 kilo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Det skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding på sine nettsider.

– Økt bruk av nullutslippskjøretøy er et viktig tiltak for å nå regjeringens mål i miljøpolitikken. Vi vil derfor at det skal bli enklere å kjøre elvarebiler med førerkort for personbil selv om de er litt tyngre enn det som ellers er tillatt. Dette kan gjøre at flere velger elvarebil i stedet for en fossildrevet varebil, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i pressemeldingen.

Han har nå bedt Vegdirektoratet foreslå at de som har to års erfaring med førerkort klasse B kan kjøre varebiler med alternative drivstoff med totalvekt inntil 4.250 kilo. Den økte vekten må, ifølge pressemeldingen, knyttes til det alternative framdriftssystemet (typisk batterivekt), og lasteevnen kan ikke øke sammenlignet med en fossildrevet versjon. Nye regler fra EU gjør det nå mulig å tillate dette for kjøretøy som en ellers må ha førerkort for lett lastebil (klasse C1) for å kjøre, heter det i pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet.

Vegdirektoratet vil utarbeide og sende på høring nødvendige regelverksendringer. Det blir arbeidet med sikte på at endringene kan være på plass våren 2019, skriver departementet i meldingen.

Powered by Labrador CMS