Vil bygge ny Bodø-flyplass i sjøkanten
- Bygging av ny flyplass helt ut i sjøkanten i syd åpner en enestående mulighet for å konsentrere Bodøs videre byutvikling på Bodø-halvøya, konkluderer Nordic — Office of Architecture og Asplan Viak i en ny rapport.
Denne artikkelen er over fem år gammel
De to selskapene har utredet to alternativer opp mot hverandre: Å flytte rullebanen 80 meter mot sør og beholde flyplassen der den er (alternativ 0), eller å flytte flyplassen 900 meter mot sør og utnytte dagens flyplassarealer til byutvikling (alternativ 1).
«Alternativ 1 ser ut som den soleklare anbefalingen totalt sett, og det blir billigere», skriver de i rapporten.
Ved å flytte rullebanen kan Bodø utvikles til en foregangsby innenfor fremtidsrettet byutvikling, med korte avstander tilrettelagt for gange og sykkel. - Dette er en genial idé som vi har fått lov til å være med på å utvikle videre, sier faglig ansvarlig i Nordic, Gudmund Stokke.
Bakgrunn for rapporten er at regjeringen har bedt Avinor utarbeide en samfunnsøkonomisk analyse for ny flyplassløsning i Bodø. Bodø kommune har engasjert Asplan Viak sammen med Nordic — Office of Architecture til å utarbeide alternativer for byutvikling frem til år 2065 for de to flyplassalternativene og beregne kostnader for å bygge ut områdene.
Disse alternativene skal danne grunnlaget for Avinors samfunnsøkonomiske analyse. Det understrekes at dette ikke er en plan, men en utredning, med de begrensninger dette innebærer.