– For alle som bruker toget, enten man er pendler eller vareeier, er det viktigste at toget kommer og går når det skal. Prioriteringen av vedlikehold og fornyelse er nøkkelen for å lykkes med dette, og er derfor vårt viktigste innspill til regjeringen, sier Henning Bråtebæk, konstituert konsernsjef i Bane Nor. Foto: Frode Aga

– For alle som bruker toget, enten man er pendler eller vareeier, er det viktigste at toget kommer og går når det skal. Prioriteringen av vedlikehold og fornyelse er nøkkelen for å lykkes med dette, og er derfor vårt viktigste innspill til regjeringen, sier Henning Bråtebæk, konstituert konsernsjef i Bane Nor. Foto: Frode Aga

Vil bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane

Bane Nor og Jernbanedirektoratet ønsker å bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane i neste Nasjonale transportplan (NTP), for å styrke punktligheten og gjøre jernbanen rustet mot klimaskapte endringer.

– Passasjerer og næringsliv er avhengig av et forutsigbart togtilbud. Derfor foreslår Bane Nor og Jernbanedirektoratet å prioritere tiltak som kan gjøre jernbanen mer pålitelig i neste Nasjonale transportplan. Den store trafikkøkningen de siste årene, og stadig mer krevende værforhold, øker slitasje og hverdagsfeil på jernbanen. Uværet «Hans» og styrtregnet i august førte til store ødeleggelser på vei og jernbane. Dette har forsterket vårt budskap om å prioritere vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane og gjøre den mer robust, heter det i en pressemelding.

– For alle som bruker toget, enten man er pendler eller vareeier, er det viktigste at toget kommer og går når det skal. Prioriteringen av vedlikehold og fornyelse er nøkkelen for å lykkes med dette, og er derfor vårt viktigste innspill til regjeringen, sier Henning Bråtebæk, konstituert konsernsjef i Bane Nor i meldingen.

Det aller meste av trafikken på jernbanenettet i Norge kjører på gammel infrastruktur.

– I vår «InfraStatus»-rapport er det beskrevet hvilket konkret behov jernbanen har for vedlikehold fremover. Rapporten viser at 21 prosent av jernbanenettet har en tilstand som krever vedlikehold og fornyelse de neste 12 årene. En manglende satsing på dette nå, vil gjøre det betraktelig dyrere å rette opp i feilene som vil oppstå i fremtiden, sier Bråtebæk.

Bane Nor og Jernbanedirektoratet har foreslått fire hovedprioriteringer for neste Nasjonale transportplan:
* Ta vare på det vi har
* Fullføre det som er satt i gang
* Styrke kapasiteten for gods på lengre strekninger
* Styrke togtilbudet rundt de store byene

– Vi vil også prioritere å gjøre ferdig våre påbegynte utbygginger. De siste årene er det satt i gang en rekke større og mindre prosjekter som gir store forbedringer i togtilbudet over hele landet, skriver Bane Nor.

– Vi mener vi får mest jernbane igjen for pengene og et best mulig togtilbud ved å prioritere å ta vare på det vi har og fullføre det som er satt i gang, sier Bråtebæk.

Tirsdag 3. oktober leverte Bane NOR og Jernbanedirektoratet deres felles forslag til prioriteringer i neste Nasjonal transportplan for perioden 2025 til 2036. Oppdraget er å prioritere innenfor tre økonomiske rammer: lav ramme, videreføring av dagens ramme og høy ramme. I videreføring av dagens ramme foreslås følgende prioritering:
* Betydelig økning av vedlikehold og fornyelse sammenliknet med dagens nivå
* Økt kapasitet for kombigods på strekningene Oslo – Narvik og Oslo – Trondheim
* Flere tog i Oslo – navet
* To tog i timen på Trønderbanen
* ERTMS på hele jernbanenettet

Fakta: utbyggingsprosjekter som er satt i gang

2024:
* Oppgradering av tunnelen gjennom Ulriken på Bergensbanen, slik at det blir mulig med tog hvert 15. minutt mellom Arna og Bergen
* Elektrifisering av Trønderbanen, som vil bidra til en klimavennlig togtransport mellom Trondheim og Stjørdal
* Elektrifisering av Meråkerbanen mellom Norge og Sverige

2025:
* Fire tog i timen og redusert reisetid mellom Oslo og Tønsberg
* Dobbeltsporet fra Nykirke til Barkåker og nye Horten stasjon ferdigstilles
* Dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen ferdigstilles
* Oppgradering av Drammen stasjon

2025/2026:
* Nye lokaltog med mer plass om bord mellom Oslo og Lillestrøm, mellom Oslo og Spikkestad og mellom Stabekk og Ski.

2027:
* To regiontog i timen mellom Oslo og Hamar, med tre tog i rushtid

2030:
* Bygging av dobbeltsporet mellom Sandbukta og Såstad, og ny jernbanestasjon i Moss sentrum