Arve Brekkhus
Viktig gjennomgang om tunnelsikkerhet
5. august i fjor begynte et polsk vogntog å brenne i Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane. 66 personer måtte til sykehus for behandling på grunn av røykskader, men det kunne gått langt verre.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Bare flaks hindret en større katastrofe da røyken møtte de mange bilistene.
Byggeindustrien skrev allerede i september i fjor om konsekvensene av at røyken ble snudd mot den delen av tunnelen hvor de fleste bilistene var samlet. Sakens kjerne er at til tross for at brannen i Gudvangatunnelen oppsto 2,8 kilometer fra friluft i Aurland og 8,6 kilometer fra Gudvangen, valgte brannvesenet, mot det naturlige trekket, men i tråd med den lokale beredskapsplanen og nasjonale retningslinjer, å snu røyken mot den lengste delen av tunnelen. Dette kunne fått langt mer alvorlige følger enn hva man opplevde i Gudvangatunnelen denne dagen. Etter brannen kom det frem at brannsjefen i Aurland fikk beskjed om feil brannsted, han trodde brannen var nærmest Gudvangen og ikke Flåm.
Nå er denne problemstillingen kommet opp på ny etter at NRK har omtalt en rapport fra Statens vegvesen som nylig ble fullført.
Et annet aspekt i saken, som vi også omtalte i høst, var at bruk av nødtelefoner automatisk stoppet viftene som skulle tynne ut den giftige røyken. Dette for å redusere støy.
Statens vegvesens rapport foreligger nå, og Statens havarikommisjonen for transport sin rapport kommer om ikke lenge. Det er viktig at man kan hente ut lærdom fra denne hendelsen. Ulykken i Gudvangatunnelen kunne endt i en tragedie, og det er ikke første gang vi opplever potensielt farlige tunnelbranner. Få land har så mange tunneler som Norge, mange av dem med kraftige stigninger.
Alle rutiner og retningslinjer må nå gjennomgås på nytt. Ikke minst er et viktig at kommunikasjonssystemene fungerer optimalt. Vi ser frem til å lese rapporten fra Statens havarikommisjonen for transport. Den blir viktig for hvordan dette arbeidet skal håndteres videre.