Vianova Systems i hundre
På tross av nedgangstider internasjonalt ble 2012 et topp år for Vianova Systems AS. Den norske programutvikleren av prosjekteringsverktøy for samferdselsbransjen passerte 100 millioner kroner i omsetning i Norge.
Samtidig ansetter selskapet stadig nye medarbeidere og satser hardt på nye produkter.
2012 ble på alle måter et rekordår for den Sandvika-baserte selskapet. Ikke bare ble det magiske 100 millionerstallet passert for den norske delen av virksomheten, men også inntjeningen holdt følge.
Det foreløpige regnskapet viser at omsetningen for den norske operasjonen endte på vel 101 millioner kroner, en økning på 16 prosent i forhold til 2011. Årsresultatet endte på vel 11 millioner, en oppgang på 27 prosent. Konsernomsetningen som inkluderer majoritetseide selskaper i utlandet, endte på ca. 132 millioner kroner.
Det medarbeider-eide selskapet teller for tiden 60 ansatte. Inkludert alle deleide selskaper i inn- og utland jobber ca. 160 i Vianova-nettverket.
De ansatte har hvert år kunnet glede seg over gode bonuser. 2012 ble også på dette punkt et rekordår. Årsregnskapet resulterte i at over 6,2 millioner kroner ble delt ut som bonus til medarbeiderne i Vianova Systems AS, noe som tilsvarer langt over en månedslønn.
Året 2012 ble også et merkeår produktmessig. Selskapet, som i alle år har investert betydelig i nyutvikling, lanserte i oktober sin nye teknologi for såkalt «BIM for infrastruktur».
– Produktplattformen har tiltrukket seg stor interesse fra sentrale aktører både hjemme og ute, sier daglig leder Idar Kirkhorn i Vianova Systems.
– Spesielt på det skandinaviske markedet som på alle måter er pionérbruker av ny teknologi.
Vianova Systems jobber for at deres teknologi skal føre til bedre samhandling og kvalitet i veg- og baneprosjekter.
― Vi opplever derfor at teknologien ikke bare gir oss et forsprang, men representerer også et meget stort markedspotensial, fortsetter Kirkhorn.
– For å utnytte denne pionérposisjonen tar vi nå strategiske grep for å vinne nye markeder. Både forretningsmodell og merkevarestrategi med mer gjennomgår nå en endringsprosess for å fremme ytterligere vekst i selskapet.