Salen Fartein Valen i Stavanger Konsernthus, tegnet av Ratio arkitekter as.

Verdensklasse-klang i Stavanger

Stavanger konserthus har fått masse ros etter at det stod ferdig i 2012, og nye tester og målinger forteller om en akustikk som er enestående.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Akustiker i prosjektet har vært Eckhard Kahle med base i Brussel, i samarbeid med Akukon (Helsinki) og Sinus (Stavanger).

Statsbygg var innleid som akustisk rådgiver under hele byggeperioden og har bidratt sterkt til det gode resultatet.

De to salene i Stavanger konserthus, Fartein Valen og Zetlitz, scorer høyt på etterklang, klarhet og styrke. Objektive målinger viser at Fartein Valen er en av verdens beste akustiske saler, mens Zetlitz imponerer med sin unike fleksibilitet.

Slik som Operaen

- Statsbygg har hatt et betalt oppdrag fra Stavanger Konserthus, og vi gjorde da i prinsippet akkurat det samme som vi har gjort for andre viktige akustikkprosjekter i Statsbyggs regi, som Operaen og Hålogaland Teater. Vi var byggherrens akustiske rådgiver, forteller fagansvarlig og akustiker Tor Halmrast i Statsbygg.

- For Stavanger konserthus var vi i Statsbygg med helt fra initieringen av prosjektet. Vi kartla brukerbehovet, laget akustikk-kapittelet til arkitektkonkurransen og bisto juryen med de akustiske valgene, forteller Halmrast.

Detaljer

- Deretter fulgte vi opp prosjekteringen og sjekket at alle krav i byggeprogrammet med hensyn til akustikk ble etterfulgt. Da bygget ble tatt i bruk, var vi med på prøver og konserter, og jobbet med Stavanger symfoniorkester med innregulering av akustiske detaljer.

Resultatet har blitt strålende.

Den akustiske salen Fartein Valen har en etterklangstid i midtfrekvensområdet på opp mot 2,6 sekunder uten publikum og 2,2 sekunder for fullsatt sal. Det siste er i overkant av det meget strenge kravet på 2,1 sekunder som ble stilt i byggeprogrammet.

Musikkverein i Wien

- Dette plasserer Fartein Valen blant de aller beste referansesaler som Musikverein i Wien, Concertgebouw i Amsterdam og KKL i Luzern, forteller Tor Halmrast.

Zetlitz-salen imponerer med sin fleksibilitet og har et vidt bruksområde fra rockekonsert med flatt gulv, til opera eller danseforestillinger med tilhørere i amfi, og musikere i orkestergrav. Akustikken reguleres ved fleksible gardiner og tepper, og gir svært gode akustiske forhold for blant annet rock og opera.

Stavanger Konserthus er tegnet av Ratio arkitekter as.

Powered by Labrador CMS