På nyåret tar Verdalskalk i bruk elektriske Scania 45P.
På nyåret tar Verdalskalk i bruk elektriske Scania 45P.

Verdalskalk først i Norge med 66 tonns elektrisk Scania

På nyåret vil Verdalskalk i Tromsdalen ta i bruk el-lastebil til transport av kalk.– Vi blir den første transportøren i Norge som tester ut el-lastebil i tungbil segmentet med inntil 66 tonn, opplyser driftssjefKetil Aksnes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nord-Europas største aktive kalkbrudd ligger 250 meter over havet, 21 kilometer øst for Verdal havn. Mellom bruddet og havna kjører Verdalskalk 1.5 millioner tonn kalk årlig. Nå skal elektriske Scania 45P settes i normal drift på ruten, opplyser Norsk Scania i en pressemelding.

– Vi har en målsetning om å være en aktiv bidragsyter mot det grønne skiftet. Å få arbeide hånd i hånd med Scania og være pilot-partner gir oss en unik mulighet til å komme i gang med dette. Vi er stolte av å være først ute i Norge med elektrisk tungbil i dette segmentet, og vi ser at vår kjøretrase er utmerket med tanke på uttesting av regenerering, sier driftssjef Ketil Aksnes i Verdalskalk.

Fast rute

Scania45P vil gå i fast rute mellom kalkbruddet på toppen av Tromsdalen med full last på bil og henger ned til havna. På vei ned vil sjåføren kunne lade opp batteriene ved å regenerere strøm fra motorbremsen. Fra havna og tilbake opp til bruddet går bilen uten last.

– Det blir montert egen superladestasjon på havna og vi må påberegne «tanking» 3 til 4 ganger i løpet av 2 skift. Ladetiden er estimert til 15 – 20 minutter hver gang, opplyser Aksnes.

Fornøyd leverandør

– Vi setter stor pris på at vi har fått være med Verdalskalk på dette prosjektet. Det er viktig å komme i gang med også de tungeelektriske bilene. Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etter hvert som teknologien er klar, sier John Lauvstad, sustainability, marketing & branding director i Norsk Scania.

Gleder seg

Verdalskalk ser frem mot å ta i bruk den elektriske lastebilen til kalktransport.

– Vi gleder oss, og mange av våre sjåfører har meldt seg som «el-piloter», forteller Ketil Aksnes.

Bilen er planlagt å settes i daglig drift mot slutten av februar 2023.

Powered by Labrador CMS