Veiforfallet får større oppmerksomhet
Vedlikehold av det eksiterende veinettet har ikke vært prioritert godt nok gjennom de siste tiårene i Norge. Dermed står vi foran en formidabel oppgave med å stoppe forfallet og etablere en bedre standard over hele landet.
Denne artikkelen er over fem år gammel
For selv om det stadig bygges opp mer god veistandard rundt om i landet, er det urovekkende mye å dårlig å ta tak i. Med brokollapsen i Vestfold som hovedoppslag i mange aviser gjennom flere dager er det nå satt et skikkelig fokus på denne utfordringen. Nå skyldes ikke denne hendelsen manglende vedlikehold, men kollapsen retter uansett søkelyet på standarden på det veinettet vi har rundt oss.
Dette etterslepet er selvsagt langt fra noe nytt og innen anleggsnæringen har dette vært et hett tema lenge. Ikke minst ble dette påpekt gjennom State of the Nation som ble produsert av RIF for noen år tilbake. (En oppdatert versjon av denne vil bli presentert på ByggeDagene 18. og 19. mars.) Man har opp gjennom årene i for stor grad vært opptatt av å bygge nytt og delta på snorklippinger av nye flotte prosjekter i stedet for å bevilge nok penger for å ta vare på de veiene vi allerede har.
Saket men sikkert har dette ansvaret sneket seg inn over de bevilgende myndigheter og vi ser nå en økende interesse med å ta et skikkelig grep for å stoppe forfallet – noe selvsagt Statens vegvesen ønsker varmt velkomment. De har gjennom mange år hatt utfordringer med et stadig mer nedslitt veinett - noe som binder opp store ressurser gjennom overvåkning, vedlikehold og utbedring. Nå synes tiden å være inne for å ruste opp og ikke bare flikke på skader her og der. Det blir satt av mer øremerkede midler til oppgaven – uten at dette skal ha gått nevneverdig utover investeringslysten til å bygge nytt.
Det er selvsagt ikke gjort i en håndvending å snu en slik tendens. Det er estimert at etterslepet på riks- og fylkesveinettet beløper seg til hele 300 milliarder kroner (ifølge RIFs State of the Nation). Men man må begynne et sted og i Statsbudsjettet for 2015 ble det lagt inn nærmere tre milliarder kroner for å bøte på det manglende vedlikeholdet på riksveiene. Fungerende vegdirektør Lars Aksnes uttalte på Vegvesenets og Jernbaneverkets leverandørmøte onsdag at forfallet nå skal stanses og at vendepunktet kommer i 2015. Vi håper han får rett i dette og med støtten fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som har prioritert veivedlikehold høyt, kan det være at noe viktig nå er i ferd med å skje.
Det er selvsagt helt nødvendig at dette trykket holdes oppe – også når utfordringene rundt Skjeggestad bru har forsvunnet fra mediebildet. Dette er et arbeid som må prioriteres kontinuerlig og det må hele veien settes av nok penger. Det er viktig at dette heller ikke går utover nyinvesteringene. Det norske veinettet trenger både nye veier og en opprusting av det som allerede er bygget. Og er det en ting stordelen av det norske folk er opptatt av, så er det veistandarden rundt om i landet. De kommer ikke glemme lovnadene fra samferdselsdepartementet.