Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og Admininstrerende direktør i Veidekke, Øivind Larsen Erik Larsstuen/ Statens vegvesen
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og Admininstrerende direktør i Veidekke, Øivind Larsen Erik Larsstuen/ Statens vegvesen

Veidekke signerte Ring 1-kontrakt på 2,1 milliarder

Statens vegvesen og Veidekke har torsdag skrevet kontrakt om oppgradering av Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen på Ring 1 i Oslo sentrum. Kontrakten er en totalentreprise i samspill med en verdi på 2,1 milliarder kroner uten moms.

– Dette er en viktig milepæl i prosjektet. Prosjektet har de siste ti månedene gjennomført en samspillsfase med Veidekke der grunnlaget for selve prosjektgjennomføringen er lagt. Etter en god planleggingsprosess skal vi nå inn i selve gjennomføringen av byggearbeidene. Vi fortsetter det gode samarbeidet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.

Både Vaterlandstunnelen (370 meter) og Hammersborgtunnelen (380 meter) er gamle og de trenger oppgradering og utskifting av infrastruktur. 

I tillegg skal Hammersborgtunnelen bygges om, senkes åtte meter og terrorsikres som følge av sin nærhet til nytt regjeringskvartal.

Begge tunnelene får nye rør, kabler, ledninger, skilting og belysning i tillegg til nødvendig tunnelsikkerhetstustyr.

– Dette er et prosjekt som passer Veidekke godt med omfattende grunnarbeider og utfordrende konstruksjonsarbeider. Vi har gjennomført en vellykket samspillsfase sammen med Statens vegvesen i snart ett år som gir oss et veldig godt grunnlag for prosjekt­gjennomføringen. Vi takker for tilliten og gleder oss til å komme i gang med byggearbeidene, sier konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Infrastruktur.

Byggearbeidene starter i løpet av kort tid og skal etter planen være ferdig sommeren 2027. Ring 1 mellom Oslo spektrum og St. Olavsgate vil være helstengt i perioden.

Det er forventet køkaos i Oslo når Hammersborgtunnelen på ring 1 stenges i tre år. Foto: Statens vegvesen

Det er forventet køkaos i Oslo når Hammersborgtunnelen på ring 1 stenges i tre år. Foto: Statens vegvesen