- Vegvesenet har kompetansen til å dra et slikt prosjekt. Vi er glade for at både Bane NOR, Nye Veier og bransjeorganisasjonene EBA, MEF og RIF har sagt ja til å være med i en referansegruppe, skriver Bettina Sandvin, leder for prosjekt og kontrakt i Vegdirektoratet i en melding til Byggeindustrien.
Kontraktsmessig lappeteppe
Annonse
Sandvin understreker at gode kontrakter er viktig for gode prosjekter, og Vegvesenet har nå knyttet til seg Advokatfirma Føyen Thorkildsen og Grette som juridiske rådgivere i arbeidet med kontrakten.
- En kontraktsmal som ikke passer er som en sko som gnager. Målet er å utvikle en balansert kontrakt som er god for alle parter, sier Sandvin.
Vegvesenet legger til grunn Norsk Standard. Men ifølge byggherren blir det i praksis mange tillegg og endringer der standarden ikke passer.
- Man får et kontraktsmessig lappeteppe, der tema håndteres spredt i kontrakten. Det gir en uoversiktlig og tung dokumentstruktur, mener Vegvesenet.
- Dette er viktigere enn det kanskje kan høres ut som. Konsekvensene er unødvendig ressursbruk. Faren er at kontrakten i seg selv blir utydelig og dermed skaper uklarhet om risikofordeling, mener Sandvin.
- Dette kan i verste fall være konfliktskapende og prisdrivende. Andre byggherrer har tatt i bruk «oljekontrakten», men vår vurdering er at heller ikke denne standarden løser utfordringene i Vegvesenets kontrakter, skriver Vegvesenet og viser til Norsk totalkontrakt (NTK) som blant annet Bane NOR har tatt i bruk.
Henter erfaringer fra nye kontraktstyper
Vegvesenet har de siste årene fått mye erfaring med nye kontraktstyper. Den såkalte Helgelandskontrakten og OPS-kontrakten for rv.3/rv.25 er kontraktsmessige nyvinninger. - Her ble det lagt ned et stort juridisk og vegfaglig arbeid, noe Vegvesenet har fått internasjonal anerkjennelse for. Vi tar også med oss erfaringer fra utvikling av våre tradisjonelle kontraktsmaler og totalentrepriser med samspill.
Det foreløpige navnet er Norsk vegkontrakt (NVk 2020).
- Dette blir ikke en kontraktsform hvor byggherren melder seg ut. Norsk vegkontrakt skal være en totalentreprise hvor man nyttiggjør seg kompetansen til byggherre, entreprenør og rådgiver uten at vi flytter mer risiko over på entreprenør. Dette krever tydelig risikoplassering og profesjonell samhandling, sier Sandvin.
Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) deltar i referansegruppen og de mener arbeidet som er satt i gang fra Vegvesenets side er positivt.
- Alt arbeid som gjøres for å oppnå kontrakter som gir en rettferdig fordeling av risiko, færre konflikter i etterkant og god utnyttelse av bransjens kompetanse er bra. Vi deltar derfor med glede i dette arbeidet. Samtidig vet vi at Standard Norge også er i ferd med å se på en helt ny totalentreprisekontrakt. Det hadde vært absolutt best om dette arbeidet ble sett i sammenheng, sier Julie Brodtkorb til Byggeindustrien.