Martin H. Sæther i Statens vegvesen (til venstre) og Tommy Hagenes i .
Foto: Energy Control
Vegvesenet signerte millionavtale med proptech-selskap
Statens Vegvesen har signert en rammeavtale med det norske teknologiselskapet Energy Control for å ta i bruk en ny energibesparende proptech-løsning i sine bygg.
Det skriver Energy Control i en pressemelding.
Statens vegvesen eier og leier et samlet bygningsareal på omtrent 300.000 kvadratmeter. I 2022 gjennomførte Vegvesenet et pilotprosjekt med proptech-løsninger i et av Vegvesenets bygg på Voss.
– Erfaringene fra pilotprosjektet var så gode at vi nå ønsker å ta i bruk tilsvarende løsning og teknologi i flere av våre bygg, sier fagansvarlig for forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av bygninger i Statens Vegvesen, Martin Hellerød Sæther, i pressemeldingen.
I pilotprosjektet ble et eldre bygg digitalisert ved bruk av 3D-skanning og sensorer. Digitaliseringen avdekket enkelt behovene i bygget, og dette skal ha latt Vegvesenet redusere energibruken i bygget med 40 prosent.
– Denne typen løsning og teknologi ønsket vi å ta i bruk i flere av våre bygg, og derfor gikk vi ut med et anbud hvor vi etterspurte tilbydere av tilsvarende eller lignende løsninger, sier Sæther.
Energy Control vant konkurransen, og sikret seg det som er selskapets så langt største offentlige kontrakt. Verdien er på 1,4 millioner kroner over to pluss to år.
– Det er veldig motiverende at en stor, offentlig aktør som Statens vegvesen velger en liten aktør som Energy Control. Vi er overbevist om at ny eiendomsteknologi vil revolusjonere måten vi drifter og forvalter bygg på. Denne kontrakten tar vi som et sterkt signal om at vi er på rett vei, sier daglig leder i Energy Control, Tommy Hagenes.
– Flere av våre bygg ligger svært avsidesliggende til, og en befaring tar ofte én dag med reising til og fra. Digitaliseringsarbeidet gir oss en digital tvilling med sanntidsdata fra byggene, og dermed reduserer vi behovet for fysiske befaringer betydelig. En oppgave som før tok en hel dag, er nå ofte unnagjort på noen minutter. Det sparer oss for tid og miljøet for unødvendig belastning, kommenterer Martin Hellerød Sæther.