– Det viktigste læringspunktet er at mer bruk av elektriske anleggsmaskiner er fint gjennomførbart, gitt at det god nok tilgang på strøm og lading, sier Elise Roalkvam, Skanskas leder for ytre miljø på kontrakten E18 Strand-Ramstadsletta. Foto: Dagrunn Husum / Statens vegvesen
– Det viktigste læringspunktet er at mer bruk av elektriske anleggsmaskiner er fint gjennomførbart, gitt at det god nok tilgang på strøm og lading, sier Elise Roalkvam, Skanskas leder for ytre miljø på kontrakten E18 Strand-Ramstadsletta. Foto: Dagrunn Husum / Statens vegvesen

Vegvesenet og Skanska har spart nesten 10.000 liter diesel i klimapilot

I et drøyt halvår har Skanska testet ut bruk av batteripakker i forbindelse med lading av elektriske anleggsmaskiner under byggingen av E18 Vestkorridoren. Ifølge Statens vegvesen har prosjektet spart 9.689 liter diesel eller totalt 30 tonn CO2-ekvivalenter.

– Det viktigste læringspunktet er at mer bruk av elektriske anleggsmaskiner er fint gjennomførbart, gitt at det god nok tilgang på strøm og lading, sier Elise Roalkvam, Skanskas leder for ytre miljø på kontrakten E18 Strand-Ramstadsletta, i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Ikke nok kapasitet i strømnettet

Anleggsmaskiner krever så mye kraft at det ordinære strømnettet i området har ikke kapasitet nok. Som del av pilotprosjektet er det derfor blitt installert en battericontainer på området, med hurtiglader for å kunne lade anleggsmaskinene, opplyser Vegvesenet.

– Batteribanken har virket bedre enn ventet, det har gjort at vi bare har hatt behov for én batteribank. Erfaringen så langt er god, og gjør det mulig å kunne ha enda flere maskiner på elektrisk drift, forteller Roalkvam.

Vellykket elektrisk stagboring

Et av målene med piloten, var å gjøre det mulig å gjennomføre stagboring elektrisk. Det er svært energikrevende, og var en viktig kapasitetstest for batteriene.

– Erfaringen med stagboringen er at dette fungerer. Den store batteripakken har nok kraft til å levere det kompressoren for stagborremaskinen trenger, og nye hurtigladere har bidratt til å korte ned ladepausene på maskinene, forteller Roalkvam.

Flere av Skanskas maskiner på E18-anlegget, blant annet tunnelborerigg og maskiner for injeksjon og pigging, drives allerede på kablet elektrisk drift.

I løpet av anleggsperioden fram til 2029 er det planlagt å fase inn til sammen 10 helelektriske eller batteridrevne anleggsmaskiner. Neste på planen er å få elektrifisert hele jetpeling-prosessen. Keller, som er Skanskas underentreprenør, har aldri tidligere testet dette i Norge.

SINTEF-evaluering klar

Statens vegvesen skal redusere klimagassutslipp med 55 prosent innen 2030. En forutsetning for å kunne lykkes med det, er å bytte ut flere dieseldrevne anleggsmaskiner med elektriske, ifølge Vegvesenet.

E18 Vestkorridoren er et av flere veiprosjekt som har vært pilot for utslippsfri anleggsplass, med støtte av regjeringen. Nå er den første evaluering fra SINTEF klar.

Evalueringsrapporten fra SINTEF viser at tilgang på nok strøm er den største utfordringen med å få fortgang på elektrifisering av anleggsbransjen.

Batteriløsninger bidrar til å løse noe, men piloten har samtidig vist at det fortsatt er utfordringer knyttet til innkjøp, planlegging og levering av batteri og elektrisk drevne maskiner, skriver Statens vegvesen i meldingen.