Vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Foto: Sindre Sverdrup Strand
Vegvesenet: - Holder trykket på veiprosjektene
Regjeringens forslag til statsbudsjett gir 31,7 milliarder kroner til Statens vegvesens ansvarsområder.
– Dette er et budsjett der vi holder trykket på veiprosjektene vi har i gang, og får oppstart for fire store utbygginger, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding via Statens vegvesens nettside vegnett.no.
De samlede veibevilgningene, inklusive 5,4 milliarder kroner til Nye Veier, er på 37,1 milliarder kroner. Det er en øking på 3,2 prosent fra 2018 til 2019, skriver Vegvesenet.
Vegvesenets budsjett for drift og vedlikehold øker, ifølge vegnett-meldingen, med 400 millioner kroner til 6,7 milliarder kroner som fordeler seg på 3,6 milliarder til den løpende driften og 3,1 milliarder til vedlikehold.
Tunneler bruer, veier og kaier
I 2019 pågår arbeid i om lag 50 tunneler på riksveinettet. Kostnadene til tunnelutbedringen er omtrent tre milliarder kroner i 2019, ifølge forslaget til nytt statsbudsjett.
500 millioner kroner settes av for å utbedre punkter for å redusere møteulykker, utforkjøringer og påkjørsel av syklister og fotgjengere.
Det er oppnådd enighet mellom stat og kommuner om bymiljøavtaler og byvekstavtaler i flere byområder, og over Vegvesenets budsjett sluses 660 millioner kroner for å finansiere miljøvennlig transport i disse byområdene, heter det i pressemeldingen.
Vegvesenet skal øke vedlikeholdet av bruer og fergekaier med 70 millioner kroner til totalt 430 millioner kroner. Rask oppretting av skader på kaiene er viktig for regelmessig drift av ferjene. Det er et stort behov for vedlikehold på mange eldre bruer.
930 millioner kroner settes av til vedlikehold av veidekket. Det er en økning på 30 millioner kroner fra inneværende år. Om lag 90 prosent av riksveinettet tilfredsstiller i dag kravet til spordybde og jevnhet, skriver Vegvesenet.
Statens vegvesen gjennomfører et av Norges største IT-utviklingsprosjekt, nemlig et nytt register for førerkort og kjøretøyregistering. De delene av prosjektet som håndterer førerkort er satt i drift.
Et prosjekt for godkjenning av kjøretøy og en bransjeløsning for registering av nye kjøretøy skal være ferdig i 2021.
Fylkesveiansvaret flyttes
Fylkesveioppgaver som planlegging, forvaltning, drift, vedlikehold og investeringer, flyttes til de nye fylkeskommunene gitt at det blir elleve fylker. Dette skjer 1. januar 2020, eller seinest 1. januar 2021.
Budsjettmidler til lønnskostnader for ansatte som følger med oppgavene til fylkeskommunene blir ventelig overført fra Vegvesenets budsjetter til fylkeskommunene, skriver Vegvesenet.
For løpende kontrakter må det etableres overgangsordninger, heter det videre i meldingen.
Departementet utreder forskrifter som gir nasjonale føringer for utbygging, forvaltning, vedlikehold og drift av riks- og fylkesvei.
Vegdirektøren kommenterer ikke ansvarsoverføringen i pressemeldingen.
Fire store utbygginger forberedes i 2019. Dette er:
- E39 Betna – Vinjeøra i Møre og Romsdal og Trøndelag
- Rv.555 Sotrasambandet (OPS-prosjekt)
- E10/rv. 87 Hålogalandsveien i Nordland
- E18 Retvet – Vinterbro i Akershus
I løpet av 2019 fullføres14 riksveiprosjekt med kostnader over 200 millioner kroner. Prosjektene er:
- Rv. 110 Ørebekk–Simo i Fredrikstad kommune i Østfold
- E39 Eiganestunnelen i Stavanger kommune i Rogaland
- E39 Bjørset–Skei i Jølster kommune i Sogn og Fjordane
- E134 Damåsen–Saggrenda i Kongsberg kommune i Buskerud
- E134 Gvammen–Århus i Hjartdal og Seljord kommuner i Telemark
- E134 Seljord–Åmot i Tokke, Kviteseid, Seljord og Vinje kommuner i Telemark
- Rv. 13 Ryfast i Stavanger og Strand kommuner i Rogaland
- E16 Sandvika–Wøyen i Bærum kommune i Akershus
- E16 Bagn–Bjørgo i Sør-Aurdal og Nord-Aurdal kommuner i Oppland
- E6 Jaktøya–Klett–Senterveien i Melhus og Trondheim kommuner i Trøndelag
- Rv. 70 Tingvoll–Meisingset i Tingvoll kommune i Møre og Romsdal
- E6 Helgeland nord i Hemnes og Rana kommuner i Nordland
- Rv. 80 Hunstadmoen–Thallekrysset i Bodø kommune i Nordland
- E6 Tana bru i Tana kommune i Finnmark