Byråd Lan Marie Berg og etatsdirektør i Vann- og avløpsetaten, Anna Maria Aursund, under markeringen av anleggsstarten tidligere i år.
VAV-utbyggingen: - Svært liten slakk i fremdriftsplanen
Holte Consulting opplyste på et pressemøte rundt VAV-sprekken fredag ettermiddag at det ikke er realistisk å oppnå en lavere pris med å lyse ut råvannstunnel-kontrakten på nytt, og at en avlysning helt sikkert vil føre til at man ikke rekker fristen 1. januar 2028.
Kristian Mehus, som deltok på pressekonferansen på vegne av Holte Consulting, anbefaler derfor prosjektet å inngå kontakt med entreprenør dersom kostnadsrammen blir godkjent gjennom det reviderte budsjettforslaget som ble lagt frem torsdag.
Han understreker også at det er svært liten slakk i fremdriftsplanen.
Annonse
- Det er cirka et kvartals slakk, og det er egentlig for lite, så det er en reell mulighet for at prosjektet ikke når fristen 1. januar 2028, men det er likevel mulig å nå den, uttalte Mehus i sin redegjørelse.
Holte Consulting dro også frem at deres mening er at prosjektorganisasjonen for Ny vannforsyning Oslo er for tynt bemannet i en del roller, og de anbefaler at organisasjonen økes for å ivareta god kostnadskontroll.
Øker kostnadsrammen til 17,7 milliarder
Det var torsdag det kom frem gjennom revidert forslag til budsjett for Oslo at Prosjekt ny vannforsyning Oslo sprekker med over fem milliarder kroner. Kostnadsrammen er økt fra 12,5 til 17,7 milliarder kroner. Som i de første kommentarer rundt de bakenforliggende årsakene til sprekken, ble det også fredag pekt på økte markedspriser som hovedårsak. Byråd Lan Marie Berg utalte blant annet at det dette var en kostnadsøkning som ikke var mulig å forutse på forhånd.
- Markedet svarte ikke som forventet Dette ble også understreket av direktør Anna-Maria Aursund i Vann og avløpsetaten i Oslo.
- Vi ser behovet for å øke kostnadsrammen betydelig for å ta høyde for markedsutviklingen, sier Aursund. Begge to første store entreprisene avvek fra budsjettet til etaten. Den første jobben, forberedende fjellarbeider på Huseby (E8) ble dyrere enn planlagt, men var likevel innenfor styringsrammen.
- Vi jobbet mye ut mot markedet for å redusere risikoen for avvik i den neste entreprisen, med tunnelen mellom Holsfjorden og Huseby. Da prosjekteringen nærmet seg ferdig for den entreprisen, mente vi usikkerheten var betydelig redusert. Vi hadde veldig tett dialog med entreprenørmarkedet og entreprenørmarkedet har vist stor interesse, men så svarer dessverre ikke markedet som forventet. Hovedårsaken til at prosjektet har behov økte rammer er prisendringen i anleggsmarkedet, og vi har ikke vært i stand til å forutse det, sier Aursund.
I løpet av pressekonferansen kom det frem opplysninger om at jobben med forbedrende arbeider, som er i full gang, sprakk med 600 millioner kroner.
Holte Consulting mener den nye kostnadskalkylen for prosjektgjennomføringen nå er godt fundamentert og realistisk, men at den tidligere hadde noe manglende kompletthet, litt undervurderte mengder og at man bommet på markedsprisen i 2019.
- Det nye basisestimatet er godt gjennomarbeidet, og basert på de siste tilgjengelige prisene i markedet, så langt det er mulig, sier Mehus.
- Prisvekst i markedet Byggeindustrien spurte byrådet og prosjektet mer om bakgrunnen for at de peker på anleggssituasjonen i markedet når de forklarer sprekken.
- Er markedssituasjon alene årsaken eller kan det tenkes at VAV har regnet feil?
- Vi mener at hovedårsaken er at det har skjedd en prisvekst i markedet som vi ikke har klart å fange opp som og som vanskelig å forutsi, sier prosjektdirektør Steinar Johannessen i Prosjekt ny vannforsyning.