Kongsvoll-elevene Kristoffer Hamre Renaas, Kristine Andrea Sjøsted, Helene Krogh Eilertsen, Oskar Dønnum og Rubesh Thirumeny gikk til topps i den nasjonale energifinalen i Trondheim.
Vant med energiløsning for framtidens skolebygg
Elever fra Kongshavn videregående skole i Oslo er vinnere av energikonkurransen Energi for framtiden.
Denne høsten har nær 3.500 elever fra videregående skoler over hele landet deltatt på lokale gründercamper hvor de har løst ulike oppdrag knyttet til energi og klima som tema. I dag gikk Oslo-elevene til topps i den nasjonale finalen i teknologibyen Trondheim.
- Dette er veldig gøy. Vi må takke læreren vår som er helt på gråten nå. Dette er et veldig bra opplegg. Det har vært helt fantastisk alt sammen, strålte Kristoffer Hamre Renaas da de mottok prisen. De fem elevene på vinnerlaget går på studieforberedende linje med realfag og entreprenørskap ved Kongshavn videregående skole.
I den avsluttende runden fikk elevene 24 timer på å komme opp med løsninger for nye Heimdal skole. Byggingen skal starte i 2017 og Enova ønsker at skolebygget skal være et nasjonalt signalbygg som setter standard for hvordan skolebygg skal utformes i resten av landet de neste ti årene.
Helhetlig løsning
Lagvenninne Kristin Andrea Sjøsted forklarer seieren med flere faktorer:
- Vår idè skilte seg ut fra de andre. Vi har også samarbeidet veldig godt og har arbeidet intenst. Så tror jeg det var lurt å bruke god tid på å tolke oppgaven. Hun mener de sitter igjen med mer enn sjekken på 2000 kroner etter å ha deltatt.
- Vi har lært at samarbeid er alt. Så har vi ikke minst lært mye om energieffektivisering.
«Gruppen som vinner første plassen har utviklet en helhetlig løsning. Gruppen holdt en god og engasjerende presentasjon, og hadde en bra animasjon. Løsningene er innovative og er mulige å gjennomføre. Det er en god kobling mellom teknologi og bruken», heter det i juryens begrunnelse. I vinnerforslaget la Kongsvoll-elevene fram innovative tekniske løsninger, kreativ materialbruk og framtidsrettet arkitiktur.
Entreprenørskap og realfag
- Dette er en læringsform som engasjerer elevene. De får anvendt realfagene på et reelt oppdrag som fordrer at de oppdaterer seg på det siste innen energiteknologi. Vi håper elevene som deltar oppdager at kombinasjonen realfag og entreprenørskap er spennende og gøy, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.
Det er sjette året på rad Enova og Ungt Entreprenørskap utfordrer unge med ulike oppdrag knyttet til energi og klima. 119 elever hadde kvalifisert seg til den avsluttende finalen i Trondheim. Elever fra Lillestrøm videregående skole i Akershus tok andreplassen mens elever fra Heggen videregående skole i Troms kom som nummer tre.