Fra venstre: Philip Hon fra Sweco, Marit Loland Tveit fra Rambøll, Kristin Lysebo fra Jernbaneverket, Kathrine Gjerde fra Rambøll, og Atle Høidalen fra Sweco, sammen med prisutdeleren fra Autodesk University. Foto: Jernbaneverket
Så høy kan vannstanden bli ved en 200-års flom i Mjøsa. Det er mye å ta hensyn til når en bygger jernbane. Illustrasjon: Rambøll og Sweco
Ved hjelp av fargekoder ser vi blant annet forskjellige landskapsområder, sårbar natur og bebyggelse. Illustrasjon: Rambøll og Sweco
Her ser vi Hamar fra lufta, bygget opp som 3D-modell ved hjelp av verktøyet Building Information Modeling (BIM). Dette er utviklet av Rambøll og Sweco på oppdrag for Jernbaneverket. Illustrasjon: Rambøll og Sweco

Vant internasjonal pris for 3D-modell

En 3D-modell av 75 kilometer natur og bebyggelse på innlandet har skapt furore i Las Vegas. I natt norsk tid vant Jernbaneverket, Rambøll og Sweco prestisjetunge AEC Exellence Awards.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Jernbaneverkets InterCity-prosjekt planlegger og bygger nytt dobbeltspor på Østlandet. På Dovrebanen planlegges nå nytt dobbeltspor mellom Sørli, Hamar og Lillehammer. Som et verktøy i planleggingsarbeidet har Jernbaneverkets rådgivere Rambøll og Sweco laget en 3D-modell som viser både land, vann og bebyggelse på strekningen.

Simulerer flom i Mjøsa

– Å vinne denne prisen er utrolig gøy og inspirerende! jubler Kristin Lysebo i Jernbaneverket.

Hun befinner seg for anledningen på konferansen Autodesk University i Las Vegas, der prisen ble delt ut i morges. Lysebo er fagansvarlig for 3D i InterCity-prosjektet og mottok prisen sammen med Atle Høidalen, som er ansvarlig for konkurransebidraget hos Rambøll og Sweco.

Prisen er vunnet i kategorien «store infrastrukturprosjekter». Vinneroppskriften kalles Building Information Modeling (BIM), som enkelt kan forklares som en modell som bygges opp steg for steg: fra grunnfjell og øvrige grunnforhold, kabler og ledninger i bakken, flora, til dagens bebyggelse. Modellen kan også brukes til for eksempel å simulere vannstanden under en storflom i Mjøsa. Alt dette gir god og verdifull informasjon i planleggingen av det nye dobbeltsporet, som også legges inn som en del av modellen.

«Verdensmestere» i 3D

Det er laget flere informasjonsfilmer som er basert på 3D-modellen. De er blant annet brukt i informasjonsøyemed på Jernbaneverkets folkemøter i Hamar og Stange.

– Denne prisen er en stor annerkjennelse. Den viser at vårt arbeid holder absolutt høyeste internasjonale nivå, sier Atle Høidalen i Sweco.

Lysebo forteller at InterCity-prosjektet satser bevisst på bruk av modeller under planleggingen, og at prisen er et morsomt og inspirerende resultat av det.

– Seieren tror jeg vil motivere oss til enda mer innovativ satsing på bruk av 3D-modeller, når vi planlegger bygging av framtidig jernbane, sier hun.

Powered by Labrador CMS