Nye Mo i Rana lufthavn bygges i Fagerlia i Rana kommune. Ill. Avinor
Utsettelse av den nye flyplassen i Mo i Rana
Ferdigstillelsen av den nye flyplassen i Mo i Rana utsettes med omkring ett og et halvt år, opplyser Avinor. Rana kommune reagerer sterkt på utsettelsen.
Det har tidligere vært anslått at flyplassen vil stå ferdig i siste del av 2025. Men den siste tiden har det blitt klart at det ikke vil være mulig å ha utbyggingsprosjektet ferdig før slutten av 2026, opplyser Avinor i en pressemelding.
Avinor viser til at de er i en samspillsfase med entreprenøren, AF Gruppen, om bygging av den nye flyplassen i Mo i Rana.
– Forhandlingene er i en avgjørende fase, skriver Avinor.
Tatt i betraktning at flyplassen er nødt til å gå gjennom en prøvedriftsperiode før den åpnes offisielt, vil kalenderen vise våren 2027 før reisende kan fly til og fra flyplassen. Det er i tillegg blitt klart at rullebanen er anbefalt å utvides med ytterligere 200 meter til 2.400 meter.
– Det er en lei erkjennelse at flyplassen ikke ser ut til å kunne ha ordinær, kommersiell drift tidligere. Vi har all mulig interesse av å ha flyplassen i drift så raskt som mulig. Vi deler hele Helgeland-regionens utålmodighet, sier konserndirektør Thorgeir Landevaag for bærekraft, konsept og infrastrukturutvikling i Avinor.
Kostnaden for å utvide rullebanen fra 2.200 til 2.400 meter vil være inntil 150 millioner kroner må dekkes av staten dersom den skal realiseres, skriver Avinor.
– Det er Avinors anbefaling at spørsmålet om rullebanelengde avklares før oppstart av bygging. Når entreprenøren vet hvor lang rullebane som skal bygges, vil det være lettere å finne den optimale og mest kostnadseffektive måten å bygge den på, sier Landevaag.
Nyheten om utsettelse faller ikke i god jord hos Rana kommune.
– Dette bryter med Stortingets vedtak der det er lagt til grunn at den nye flyplassen skal åpnes i 2025, sier ordfører Geir Waage (Ap).