Utfordrende riksvei på Hadeland
Statens vegvesen har hatt en stri tørn med å få på plass grunnervervene på rv4 mellom Gran grense og Jaren på Hadeland i Oppland.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Vi har tidligere skrevet om grunnervervsutfordringen man har hatt i prosjektet. Tidlig i oktober startet NCC Construction anleggsarbeidene på rv4, og fortsatt gjenstår seks grunnerverv – noen av disse er ifølge Statens vegvesen selv mer kritiske enn andre.
Det er på det rene at NCC skulle vært i gang på et par strekinger der de så langt ikke har kommet til fordi Vegvesenet og grunneierne ikke er kommet til enighet.
Dette er selvsagt en meget uheldig situasjon for alle parter. Hverken Statens vegvesen selv, NCC eller grunneierne er tjent med en slik uoversiktlig situasjon. Det er ut til at det ikke har vært gjort godt nok forberedende arbeid i denne saken, selv om situasjonen man nå har havnet i kan ha flere uheldige bakenforliggende omstendigheter. Det skal ikke være slik at så viktige spørsmål står uavklart så langt inn i anleggsperioden. Selv om NCC får skryt for god tilpasningsevne fra byggherren vil det nok her bli et etterspill.
I arbeidet med rv4 er det også kommet frem at denne strekningen ikke bygges etter de nye retningslinjene i Håndbok018 fra Vegdirektoratet når det gjelder frostsikring. Overbygningen på den 9,3 kilometer lange strekningen er om lag 30 cm mindre enn det som er retningsgivende i Håndbok 018.
Vi har de senere årene sett flere eksempler på telehivskader på nye veistrekninger. Dette førte til at Vegdirektoratet satte ned en ekspertgruppe som skulle se på dette, noe som førte til innføring av nye krav og bestemmelser, og en revidert Hånbdok018. Disse nye retningslinjene var godt kjent da anleggsarbeidet på rv 4 startet, blant annet gjennom to rundskriv som kom somrene 2012 og 2013. Entreprenører har pekt på at de var overrasket over at man ikke valgte å kjøre dette prosjektet med de nye retningslinjene. Statens vegvesen sier planleggingen av prosjektet var kommet for langt til at man kunne forandre på kriteriene for byggingen av denne strekningen. Det pekes også på at rv4 bygges med 30 cm mer overdekning enn i gamle Håndbok018.
Vi får håpe det er nok når de kjølige vintrene kommer inn over Hadeland etter at veien er fullført. Det vil slett ikke se bra ut om denne strekningen skulle få telehivproblemer.