Planen skisserer fremtiden for bolig- næring og infrastrukturutbyggingen i hovedstadsregionen. Utbyggingen skal legge til rette for både befolkningsvekst i regionen og ambisjonene om en grønnere region innen 2030.
Annonse
Kommunene skal se hvor stor befolkningsveksten blir, og sørge for nok boligutbygging.
Kommunene skal sørge for plass til næringsutbygging.
Lokaltog og T-banen skal utgjøre ryggraden i transportsystemet. Rutebusser og matebusser skal tilpasses banetilbudet overalt.
Utbygging skal skje i gangavstand til banestasjoner eller langs busstraseer der bussene går ofte.
Aller mest skal bygges rundt bybåndet; området mellom Oslo og Asker, Lillestrøm og Ski, og det skal bygges mer i høyden.
Ifølge planen skal mellom 80 og 90 prosent av den kommende veksten utenfor Oslo legges til utpekte vekstområder med gangavstand til knutepunkter i Asker, Sandika, Jessheim, Lillestrøm, Ski og Ås.
Ås er, ifølge artikkelen på aftenposten.no, det minste bysenteret som er pekt ut som regionby i utbyggingsplanen, og her har sentrumsnær matjord ført til protester fra kommunen om de nye planene.
Selv om innfartsparkering er et populært tiltak i de områdene som ligger fjernest fra Oslo, er dette foreslått nedprioritert til fordel for utvikling av høyhus ved bynære kollektivknutepunkter.