Norske bankkunder har aldri vært mindre fornøyd enn de er nå, ifølge en ny undersøkelse.

Undersøkelse: Bankkunder har aldri vært mindre fornøyd enn nå

Mens bankenes renteinntekter har økt, har kundetilfredsheten sunket. Aldri før har norske bankkunder vært så misfornøyd, ifølge en ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Bankenes renteinntjening gått i taket – og i første halvår fikk banknæringen en renteinntjening på 65 milliarder kroner. Men kundene jubler ikke.

Ifølge en ny undersøkelse har banknæringens privatkunder aldri vært mindre fornøyd enn de er nå, skriver Dagens Næringsliv.

– Tilfredsheten og kundelojaliteten i den norske bankbransjen er på et historisk bunnivå, sier Fredrik Høst, som er daglig leder i Epsi Norway.

Selskapet har gjennomført årlige undersøkelser siden 2003.

I fjorårets undersøkelse fikk bankene sitt dårligste skussmål fra kundene siden 2004, da kundetilfredsheten falt til 67,7 av 100 mulige poeng. I år synker kundetilfredsheten videre ned til 66,8 poeng, som er det laveste nivået noen gang målt.

«Trygge og stabile banker er viktig i urolige og usikre tider, men at det danner seg et inntrykk av en rentefest hos bankene mens mange kunder sliter med å få hverdagen til å gå rundt, kan oppfattes som umusikalsk», heter det i rapporten.

Årets utgave er basert på over 5600 dybdeintervjuer med norske bankkunder, gjennomført i august.

Powered by Labrador CMS