Konrad Fagertun i Nlink tror på norsk teknologi i utlandet.
Tror norsk digitalsatsing kan åpne dører i utlandet
Den internasjonale byggenæringen sliter med å utnytte avansert teknologi, viser fersk rapport. Det kan være godt nytt for fremoverlente norske entreprenører som vil prøve seg ute, tror norsk robotutvikler.
«Global Construction Survey» er en årlig undersøkelse, hvor i år 218 toppledere fra byggebransjer over hele verden har deltatt. De har svart på hvordan deres selskaper tar i bruk ny teknologi
Undersøkelsen, som KPMG står bak, viser at et mindretall av selskapene anses visjonære innenfor teknologiutnyttelse.
Bare en tredjedel av respondentene bruker avanserte dataanalyser for å overvåke prosjektene- og bare en fjerdedel sier de kan «trykke på en knapp» for å få all prosjektinformasjon.
Mindre enn halvparten av de spurte sier at selskapet bruker droner, roboter eller automatisert teknologi.
218 toppledere fra byggenæringen over hele verden har deltatt i konsulentselskapet KPMGs undersøkelse om hvordan deres selskaper har tatt i bruk ny teknologi.
Den konkluderer med at en rekke selskaper mangler en god strategi for å utnytte ny teknologi maksimalt.
Annonse
Færre enn halvparten av de spurte sier også at selskapet bruker droner, roboter eller automatisert teknologi.
– Veldig mange i byggenæringen har vært digitale sinker, og de fleste selskapene velger nok fremdeles å følge fremfor å lede, sier bransjeleder bygg og anlegg og partner i KPMG Norge, Svein Wiig til Byggeindustrien.
Noen norske bedrifter har deltatt i den internasjonale undersøkelsen, men ikke mange nok til å få et fullgodt bilde av den teknologiske stoda her i landet.
– Men mitt inntrykk er likevel at vi ligger lenger foran mange andre land. Vi har dyr arbeidskraft her hjemme, noe som har gjort at automatisering og digital satsing har vært viktig for å holde kostnadene nede, sier Wiig.
– På sikt tror jeg den ingeniørkompetansen vi har bygd opp i Norge, kan være en fordel for bransjen, legger han til.
Godt grunnlag
Det norske selskapet Nlink, som har fått stor oppmerksomhet i både inn- og utland med sin egenutviklede borerobot, deler synet på at Norge ligger langt fremme på digitalisering.
– I tillegg ser vi at både Nord-Amerika, Australia og noen steder i Asia, som Singapore og Hong-Kong, er svært nysgjerrige på teknologiske nyvinninger, sier Konrad Fagertun i Nlink til Byggeindustrien.
Han er usikker på om dyr arbeidskraft alene kan få æren for at digitalsatsingen tilsynelatende har fått et bedre fotfeste i Norge enn i mange andre land.
– Det kan også henge sammen med et høyt fokus på HMS, kostbare dagbøter ved forsinkelser, mer ansvar for personellet og dyre forsikringsordninger. I tillegg har vi grunnlaget på plass i Norge med godt utbygd internett, vi har et høyt kompetansenivå på IT og alle er vant til å bruke PC. Å ta i bruk nye løsninger, faller naturlig for oss, sier Fagertun.
Norske muligheter i utlandet
Den klare meldingen Nlink får fra flere land i Asia er at det ikke fungerer å øke produktiviteten med kun å putte på mer og billig arbeidskraft.
– Det man ønsker å oppnå er jo mer produktivitet per person. Da nytter det ikke bare å pøse på med flere personer. Hver enkelt blir ikke mer produktiv av det, sier Fagertun.
Nettopp derfor tror at han norsk byggebransje på sikt kan få konkurransefordeler både i inn- og utland med digitalsatsing.
– Dette er en mulighet for norsk bransje – både for å hindre konkurranse fra utlandet, men også til å slå opp noen dører i utlandet og konkurrere i nye markeder, tror Fagertun.