Ny hovedkai er vist gjennom to alternativer. (Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten i Oslo)Ines
- Trenger fire faste kaiplasser for cruiseskip i Oslo
Oslo har behov for fire faste kaiplasser. Det er konklusjonen i Plan- og bygningsetaten, Oslo Havn KF og Visit Oslos utredning om plassering av fremtidens cruisekai.
Utredningen ble overlevert til politisk behandling 3. juli.
- Utredningen sikrer kapasitet for cruisenæringen, sier Stein Kolstø. Konklusjonen viser at Oslo har behov for fire faste kaiplasser, prosjektdirektør for Fjordbyen i Plan- og bygningsetaten i en pressemelding.
Ny hovedkai er vist gjennom to alternativer. Det ene gir ny 2-sidig pir på Hjortnes i kombinasjon med reservekai på Søndre Akershuskai og Revierkaia.
Det andre alternativet legger primærkaia på dagens Søndre Akershuskai samt ny kai på Vippetangen, med nye reservekai på Revierkaia og ny 1-sidig pir på Hjortnes.
I tillegg mener Plan- og bygningsetaten at det bør bygges en ny, permanent passasjerterminal som kan håndtere grensekontroll.
- Det betyr at turister kan ankomme Oslo med skip, gå i land, tollklarere bagasje og gjennomgå passkontroll for lengre besøk i Oslo og resten av landet, heter det i pressemeldingen.
Hensynet til byen
Av hensyn til byen anbefaler Plan- og bygningsetaten ny hovedkai for to skip på Hjortnes, i tillegg til bruk av dagens anlegg på Revierkaia og Søndre Akershuskai.
- Hovedkai på Hjortnes tar mest hensyn til Akershus festning som et viktig kulturminne og gir samtidig mulighet for ny byutvikling på Vippetangen, sier Kolstø. - Gjennom den kommende utviklingen av Filipstad til et attraktivt område i Fjordbyen vil cruiseturistene gå i land i et nytt, moderne bystrøk med kort gangavstand til sentrum.
Oslo Havn KF og Visit Oslo anbefaler videre utvikling av Akershuskaia og Vippetangen som hovedkaier for cruiseskipene. Begrunnelsen er at den unike beliggenheten nært sentrum, samt at alternativet gir lavere kostnader og enklere anleggsgjennomføring på Hjortnes med tanke på fergetrafikken fra stedet.
Et cruiseanlegg tar mye plass og har store sikkerhetssoner. Plan- og bygningsetaten mener at en hovedkai ved Akershus festning og en ny kai på Vippetangen vil gi dårligere tilgjengelighet og solforhold til havneområdet for byens befolkning og andre turister.
- Samtidig vil cruiseanlegget påvirke opplevelsen av Akershus festning, forklarer Kolstø. - Vi anser også at en midlertidig justering av fergeterminalen til Color Line i anleggsperioden på Hjortnes vil være gjennomførbart.
Nå er det opp til Oslo-politikerne å beslutte hva som skjer videre.
- Vi har hatt et godt samarbeid med Oslo Havn KF og Visit Oslo, sier Kolstø avslutningsvis, og de ulike anbefalingene gjenspeiler at aktørene har vektlagt forskjellige aspekter i utviklingen av Fjordbyen og cruisenæringen. Uansett er vi alle enige om at cruisenæringen er viktig for Oslo og gir opplevelser for både turister og fastboende.