Stadig flere nordmenn er villige til å betale ekstra for vedlikeholdsvennlige materialer til uteplassen, ifølge en undersøkelse fra YouGov.

Tre av ti bruker opptil 40 000 kroner på ny platting

Nordmenn bruker stadig mer penger på uteplassen, og helst skal uterommet være vedlikeholdsfritt og bygd av en snekker.

Denne artikkelen er over fem år gammel

Om undersøkelen

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov.
Det ble i perioden 24. til 29. januar gjennomført til sammen 1011 CAWI-intervjuer med personer over 18 år.

Ifølge en pressemelding fra Kebony er nordmenn villige til å grave dypt i lommeboka for å få det fint utendørs.

– Nordmenn er glade i å pusse opp, og vi er et av de råeste landene når det kommer til oppgradering av hjemmet. Dette gjelder også uteplassen. Vi er ikke redd for å bruke penger på den, og det skal se bra ut, sier proffselger Einar Thorn Akre hos Montér på Stabekk i Akershus. Dette er blant områdene i Norge hvor nye trender først blir fanget opp.

Ifølge en undersøkelse som er utført på vegne av Kebony, som produserer vedlikeholdsfrie materialer, har nærmere 900 000 nordmenn planer om å bygge platting eller terrasse i løpet av de neste to årene. Mens 23 prosent regner med å investere 10 000 kroner eller mindre, er andelen som bruker opptil det firdobbelte svært høy - hele 29 %.

– Det handler om å frigjøre tid. Stadig flere investerer derfor i mer kostbare, vedlikeholdsfrie materialer. De vil rett og slett ikke prioritere å bruke tid på vedlikehold. Det blir også mer vanlig å bruke profesjonelle håndverkere. Vi vil kose oss på verandaen, og ønsker ikke å bruke fritiden på å bygge og vedlikeholde den, sier Akre.

Stor vekst for vedlikeholdsfrie materialer

Kebony bekrefter at etterspørselen etter vedlikeholdsfrie materialer vokser. Etter å ha hatt en gjennomsnittlig, årlig salgsvekst på 30 prosent de siste åtte årene, åpner selskapet i år en ny fabrikk i Belgia for å møte etterspørselen i Norge og internasjonalt.

– Det har blitt langt større aksept for at god kvalitet koster mer. For fem år siden stod vedlikeholdsfrie materialer av høy kvalitet for under 10 prosent av totalomsetningen på markedet. I dag ligger det på rundt 50 prosent av totalen, sier produktsjef Arnt Kristian Barsten i Kebony.

Kebony-teknologien er en norsk oppfinnelse. Gjennom en miljøvennlig prosess får bærekraftige tresorter de samme egenskapene som eksklusivt, tropisk treverk. De Svanemerkede og FSC-sertifiserte materialene blir helt vedlikeholdsfrie, og med garantert 30 års levetid.

Barsten har også registrert at det blir vanligere å bruke fagfolk, spesielt blant dem som velger å sette opp en terrasse av kostbare materialer. Han påpeker likevel at en hobbysnekker enkelt kan bygge uteplassen selv.

– Gulvet har et veldig enkelt system med klips som gir en overflate fri for skruehull. Så lenge det første plankebordet ligger rett, er det bare å legge alt på plass. Klipsene gjør at det blir lik avstand hele veien. Det er langt enklere å få dette til å se pent ut enn det er med tradisjonell montering, forsikrer Barsten.

Nordmenn er glade i å pusse opp, både innendørs og på uteplassen.
Powered by Labrador CMS