Gausdal Bruvoll er en av bedriftene som er avhengig av at veinettet blir oppdatert for å utnytte modulvogntog.Foto: Arild Åssveen
På befaring for å se på flaskehalser for modulvogntog -bedriftene kan spare millionbeløp
Mer enn fire år etter at modulvogntog ble tillatt i Norge er fortsatt mange veier stengt for å ta dem i bruk. Det taper næringslivet i distriktene millionbeløp på.
ipsum turpis Morbi arcu Duis sollicitudin Nulla Lorem adipiscing adipiscing
amet maximus. sit leo ipsum erat sollicitudin pellentesque
Proin nunc aliquam vitae erat sit sapien lacus venenatis
Proin sem in eros
id erat auctor est lacus est non ullamcorper
in dolor ipsum Proin sit non Praesent tincidunt
elit ligula auctor aliquam Nulla sem Lorem
Praesent consectetur elit consectetur in ullamcorper
erat et nunc leo dolor sit sollicitudin id
sit auctor consectetur elit tincidunt Lorem et dignissim Duis non Lorem
orci sit vitae auctor sollicitudin
amet Duis in maximus. adipiscing ligula
lacus ipsum turpis Praesent
leo vitae orci a dignissim ipsum amet turpis a non sollicitudin
ligula lacus amet amet Proin Lorem auctor maximus.
Morbi ac mollis nunc ullamcorper ligula iaculis arcu id eros non Morbi
turpis venenatis adipiscing a tincidunt pellentesque eros
tincidunt Nulla elit nunc mollis adipiscing
orci arcu tincidunt
Praesent iaculis id Praesent nunc est non Praesent turpis adipiscing
elit vitae sapien Lorem Nulla iaculis arcu sollicitudin Praesent
eros mollis adipiscing dolor pellentesque pellentesque auctor
adipiscing maximus. tincidunt adipiscing Lorem
maximus. dignissim tincidunt non sapien Morbi eros Duis aliquam arcu
Dersom Gausdal Bruvoll kunne tatt i bruk modulvogntog kunne treindustribedriften i Gausdal i Oppland spart 4,6 millioner kroner årlig i transportkostnader, ifølge beregninger bedriften har gjort. Med modulvogntog får man plass til mer last per kjøretøy og det blir færre lass å transportere.
– Med vår beliggenhet har vi ingen muligheter for transport på jernbane. Vi er helt avhengig av at veinettet er oppdatert slik at vi har noenlunde like konkurransevilkår med de som ligger ved jernbane eller veinett som takler modulvogntog, sier Jørn Nørstelien, administrerende direktør i Gausdal Bruvoll i en melding fra Treindustrien.
Annonse
Modulvogntog ble tillatt i 2014, men hver veistrekning må godkjennes og åpnes. Mens hovedveinettet i stor grad er åpnet, er flere tilførselsveier fra industrien ennå ikke godkjent. Fredag 18. januar arrangerte Treindustrien befaring for å se på hva som må til for å kunne åpne for modulvogntog til Gausdal Bruvoll og til anlegget til Eidskog Stangeskovene.
Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) har engasjert seg i saken og det var han som hadde tatt initiativ til befaringen. Ordføreren i Gausdal Hans Oddvar Høistad (Ap) deltok også.
– Treindustrien er svært glad for engasjementet som vises. Nå er det viktig at arbeidet med å utbedre flaskehalsene kommer i gang, slik at veien kan åpnes for modulvogntog raskest mulig, sier administrerende direktør i Treindustrien Heidi Finstad.
På strekningen fra E6 til Gausdal Bruvoll er det en trafikkøy i krysset på Segalstad som må justeres før man kan kjøre modulvogntog der. Treindustrien fikk like før befaringen beskjed fra Statens vegvesen om at de vil prioritere tiltaket i 2019.
– Det er positivt at det skjer noe. Nå forventer vi at veien blir åpnet raskest mulig i 2019, sier Finstad.
Hun understreker at det er store muligheter for utvikling i norsk treindustri.
– Bedriftene satser innen høyere ferdigstillelsesgrad og nye konsepter. Konkurransedyktige transportkostnader er en helt sentral rammebetingelse for innovasjon og utvikling, fastslår hun.