Gausdal Bruvoll er en av bedriftene som er avhengig av at veinettet blir oppdatert for å utnytte modulvogntog.

På befaring for å se på flaskehalser for modulvogntog -bedriftene kan spare millionbeløp

Mer enn fire år etter at modulvogntog ble tillatt i Norge er fortsatt mange veier stengt for å ta dem i bruk. Det taper næringslivet i distriktene millionbeløp på.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

eros Lorem leo ipsum

erat erat dolor non lacus in pellentesque

aliquam sapien est a arcu Nulla sapien a

nunc arcu sit est erat dolor

ipsum turpis Morbi arcu Duis sollicitudin Nulla Lorem adipiscing adipiscing

amet maximus. sit leo ipsum erat sollicitudin pellentesque

Proin nunc aliquam vitae erat sit sapien lacus venenatis

Proin sem in eros

id erat auctor est lacus est non ullamcorper

in dolor ipsum Proin sit non Praesent tincidunt

elit ligula auctor aliquam Nulla sem Lorem

Praesent consectetur elit consectetur in ullamcorper

erat et nunc leo dolor sit sollicitudin id

sit auctor consectetur elit tincidunt Lorem et dignissim Duis non Lorem

orci sit vitae auctor sollicitudin

amet Duis in maximus. adipiscing ligula

lacus ipsum turpis Praesent

leo vitae orci a dignissim ipsum amet turpis a non sollicitudin

ligula lacus amet amet Proin Lorem auctor maximus.

Morbi ac mollis nunc ullamcorper ligula iaculis arcu id eros non Morbi

turpis venenatis adipiscing a tincidunt pellentesque eros

tincidunt Nulla elit nunc mollis adipiscing

orci arcu tincidunt

Praesent iaculis id Praesent nunc est non Praesent turpis adipiscing

elit vitae sapien Lorem Nulla iaculis arcu sollicitudin Praesent

eros mollis adipiscing dolor pellentesque pellentesque auctor

adipiscing maximus. tincidunt adipiscing Lorem

maximus. dignissim tincidunt non sapien Morbi eros Duis aliquam arcu

Dersom Gausdal Bruvoll kunne tatt i bruk modulvogntog kunne treindustribedriften i Gausdal i Oppland spart 4,6 millioner kroner årlig i transportkostnader, ifølge beregninger bedriften har gjort. Med modulvogntog får man plass til mer last per kjøretøy og det blir færre lass å transportere.

– Med vår beliggenhet har vi ingen muligheter for transport på jernbane. Vi er helt avhengig av at veinettet er oppdatert slik at vi har noenlunde like konkurransevilkår med de som ligger ved jernbane eller veinett som takler modulvogntog, sier Jørn Nørstelien, administrerende direktør i Gausdal Bruvoll i en melding fra Treindustrien.

F.v: Ordfører i Gausdal Hans Oddvar Høistad, administrerende direktør Heidi Finstad i Treindustrien, administrerende direktør Jørn Nørstelien i Gausdal Bruvoll, stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) og Harald Eivind Bakke lokallagsleder i Gausdal Frp.

Modulvogntog ble tillatt i 2014, men hver veistrekning må godkjennes og åpnes. Mens hovedveinettet i stor grad er åpnet, er flere tilførselsveier fra industrien ennå ikke godkjent. Fredag 18. januar arrangerte Treindustrien befaring for å se på hva som må til for å kunne åpne for modulvogntog til Gausdal Bruvoll og til anlegget til Eidskog Stangeskovene.

Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) har engasjert seg i saken og det var han som hadde tatt initiativ til befaringen. Ordføreren i Gausdal Hans Oddvar Høistad (Ap) deltok også.

– Treindustrien er svært glad for engasjementet som vises. Nå er det viktig at arbeidet med å utbedre flaskehalsene kommer i gang, slik at veien kan åpnes for modulvogntog raskest mulig, sier administrerende direktør i Treindustrien Heidi Finstad.

På strekningen fra E6 til Gausdal Bruvoll er det en trafikkøy i krysset på Segalstad som må justeres før man kan kjøre modulvogntog der. Treindustrien fikk like før befaringen beskjed fra Statens vegvesen om at de vil prioritere tiltaket i 2019.

– Det er positivt at det skjer noe. Nå forventer vi at veien blir åpnet raskest mulig i 2019, sier Finstad.

Hun understreker at det er store muligheter for utvikling i norsk treindustri.

– Bedriftene satser innen høyere ferdigstillelsesgrad og nye konsepter. Konkurransedyktige transportkostnader er en helt sentral rammebetingelse for innovasjon og utvikling, fastslår hun.

Powered by Labrador CMS